IDAC är stängt för uppgradering under vecka 12 (17-23/3)
Under denna period går det inte att logga in i IDAC och ingen ny information hämtas från de kopplade systemen Primula, UBW Anknutna eller Ladok.
Datum och tid
Måndagen den 17 mars kl. 08:00 till måndagen den 24 mars kl. 08:00. Öppnas upp igen den 24 mars kl 08:00
Vad innebär detta?
- Under denna period kommer IDAC att vara stängt för uppgradering.
- Det kommer inte vara möjligt att logga in i IDAC.
- Det kommer inte vara möjligt att hämta ny information från kopplade system (Primula, UBW anknutna och Ladok).
- Ny information från källsystemen kommer att uppdateras så snart IDAC är igång igen.
Påverkas några andra system?
Nej - det går fortsatt att logga in och arbeta i alla anslutna system medan IDAC uppgraderas.
Dock kommer ingen ny information att hämtas upp till IDAC under uppgraderingen - till exempel kommer nya medarbetares information inte att bli tillgängliga som profilsidor förrän IDAC är tillgängligt igen. Men att arbeta i de andra systemen under tiden är fullt möjligt.
Varför uppgraderar vi IDAC?
IDAC består av flera tekniska delar som behöver uppdateras.
Förändringar för dig som användare
- Ett nytt modernare användargränssnitt.
- Bättre vy för sortering bokstavsvis och/eller filtrering av identiteter.
- Inga större förändringar i funktionaliteten.
- Nya instruktioner och filmer kommer att tas fram vid lanseringen.
Viktigt innan uppgradering
- Kopplingen till de källsystem som är kopplade till IDAC kommer att vara stängda, vilket innebär att inga nya konton kan skapas under uppgraderingen. Det sker först när IDAC öppnas upp igen den 24:e mars kl 08:00.
- För att information ska komma in till IDAC innan nedstängning måste följande hanteras senast fredag den 14 mars:
- Anknytningar vara godkända och attesterade i Anknytningssystemet.
- Övrig placering och anställningar vara registrerade i Primula.
Viktigt under uppgradering
- Aktiva konton kommer inte att beröras
- Följande kommer inte att vara möjligt i IDAC under uppgraderingen:
- Ingen åtkomst till IDAC eller ID-portalen.
- Uppdatera med IDAC-information på KI RIMS, profilsidor och organisationssidor på KI.se.
- Skapa nya konton.
- Skapa nya eller uppdatera befintlig projektmappar.
- Uppgradera sitt konto (KI-ID eller student KI-ID) till den högre tillitsnivån AL2.
- Logga in till Ladok om kontot saknar den högre tillitsnivån AL2
Om du behöver hjälp
Under tiden som IDAC och ID-portalen är nedstängd, kan du skicka in ärenden via KI Self Service för att hantera följande:
- Om identitetens åtkomst ska stoppas/låsas.
- Återställa MFA (Multi-Factor Authentication).
- Återställa lösenord.
- Konton med startdatum (status Future Active) under den aktuella perioden kan temporärt öppnas upp, men dessa konton får begränsad funktionalitet.
Öppna verkstäder
Det kommer hållas öppna verkstäder om nya IDAC dagligen under perioden mellan 24:e och 28:e mars (vecka 13), där det finns möjlighet att ställa frågor.
Du hittar alla dessa tillfällen listade under Utbildningar och stöd på IDAC-sidorna här på medarbetarportalen.