Publicerad: 2012-02-06 00:00 | Uppdaterad: 2014-06-19 09:12

Donation ger möjligheter för effektivare läkemedel mot diabetes

Karolinska Institutet har från Sticthing af Jochnick Foundation mottagit en donation om 15 miljoner kronor för forskning kring de underliggande orsakerna till diabetes. Gåvan gör det möjligt att med helt unika metoder studera hur frisättningen av insulin regleras i den levande organismen - något som skapar nya möjligheter för utveckling av effektivare diabetesläkemedel.

Diabetes är en av de riktigt stora folksjukdomarna och antalet personer som drabbas ökar lavinartat i hela världen: År 2025 beräknas 300 miljoner människor lida av sjukdomen, vilket inte bara innebär stora personliga svårigheter, utan också enorma vårdkostnader. Professor Per-Olof Berggren på Karolinska Institutet har under många år kartlagt de signalsystem som reglerar frisättningen av insulin och forskningen har lett till flera revolutionerande upptäckter.

– Eftersom diabetes är ett globalt problem är det oerhört viktigt att förstå orsakerna bakom sjukdomen för att kunna erbjuda effektivare behandlingar. Vi tycker därför att det känns extra angeläget att stödja professor Berggrens banbrytande och kreativa forskning, säger Robert af Jochnick som tillsammans med sin bror Jonas grundat Jochnick Foundation.

Diabetes orsakas av att kroppen inte kan reglera det socker som kommer ut i blodet efter en måltid. Blodsockernivån ökar på grund av att det finns otillräckligt av hormonet insulin, som normalt sänker blodsockerkoncentrationen och transporterar in sockret i kroppens celler. Stödet från Jochnick Foundation ger nu professor Berggren och hans grupp möjlighet att med unika mikroskopiska tekniker i detalj och under lång tid studera hur olika signaler styr frisättningen av insulin i det levande djuret. Det är en kunskap som inte bara har avgörande betydelse för förståelsen av de underliggande orsakerna till diabetes, utan också innebär att man kan identifiera måltavlor för nya, mer specifika och effektivare diabetesläkemedel.

– Vi är mycket tacksamma för det stora förtroende familjen af Jochnick har visat oss. Tack vare det generösa bidraget kan vi nu arbeta långsiktigt i våra forskningsprojekt. Det betyder att vi vågar arbeta djärvare och med tekniskt mer avancerade försök i den levande organismen, säger Per-Olof Berggren

Karolinska Institutets rektor, professor Harriet Wallberg-Henriksson, välkomnar satsningen:

– Karolinska Institutet har en lång tradition av världsledande diabetesforskning och det är därför extra roligt att vår så framgångrika forskning nu får möjlighet att ta ytterligare ett avgörande steg framåt tack vare denna mycket generösa donation från bröderna af Jochnicks stiftelse.

Stichting af Jochnick Foundation, med säte i Nederländerna, bildades 2004 av familjen af Jochnick.

Stiftelsens ändamål är att bidra till samhällets bästa genom att erbjuda stöd till projekt med inriktning på barn och ungdomar, utbildning och global hälsa. För att ha god insyn och ett nära samarbete med projekten har Stiftelsen valt att finansiera enskilda projekt och inte större välgörenhetsorganisationer.