Publicerad: 2012-07-10 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:27

Dömd docent inte längre anknuten till Karolinska Institutet

[NYHET 2012-07-10] Efter att dom fallit mot den forskare som under försommaren figurerat i ett uppmärksammat misshandelsmål har Karolinska Institutet nu avslutat hans anknytning. Mannen har suttit häktad sedan slutet av maj, och den 10 juli 2012 dömdes han av Södertörns tingsrätt till fem års fängelse.

Den dömde mannen har tidigare varit anställd vid Karolinska Institutet, men har på senare år varit verksam vid ett annat universitet. Genom ett visst samarbete med sin tidigare forskargrupp på KI har han varit knuten till universitetet genom ett anknytningsbeslut, vilket innebär man får tillgång till vissa resurser vid KI, så som bibliotek och e-post.

Vid sidan av sina drygt 4 500 anställda har Karolinska Institutet ett organiserat samarbete med drygt 3 300 personer genom anknytningsbeslut. Detta är en vanlig samarbetsform för till exempel landstingsanställda forskare eller docenter utan anställning vid universitetet.