Publicerad: 2024-01-10 15:45 | Uppdaterad: 2024-01-12 07:28

Disputation: Congenital heart disease, genetic syndromes, and childhood cancer

Välkommen till Christina-Evmorfia Kampitsis disputation fredag den 26 januari kl. 9:00 i Petrénsalen, Nobels väg 12 B, KI.

Tre frågor till Christina-Evmorfia

Christina Evmorfia-Kampitsi, IMM
Christina-Evmorfia Kampitsi

Vad handlar avhandlingen om?
Avhandlingens primära fokus ligger på att fördjupa förståelsen för bakomliggande orsaker till barncancer och överlevnad genom att använda högkvalitativa rikstäckande nordiska administrativa och sjukvårdsregisterdata.

De potentiella riskfaktorer som studerades var vissa kongenitala tillstånd så som medfödd hjärtsjukdom (CHD) och neurokutana syndrom, såväl som vissa perinatala egenskaper. Dessutom undersökte vi överlevnadsresultat av barncancer i relation till CHD. Slutligen undersöktes påverkan av föräldrarnas yrkesexponeringar på risken för neurokutana syndrom hos barnen.

Kan du berätta om några intressanta resultat?
I studierna som ingår i denna avhandling fann vi att CHD är kopplat till både en ökad risk för barncancer (särskilt för lymfom och hepatoblastom) och en ökad dödlighet efter barncancerdiagnos (främst för lymfom).

Avhandlingen lyfter också fram neurokutana syndrom som riskfaktorer för barncancer. De vanligaste neurokutana syndromen (neurofibromatos typ 1 och tuberös skleros) visade en särskilt anmärkningsvärd ökning av risken för barncancer, särskilt för tumörer i centrala nervsystemet. Dessutom identifierades svaga samband mellan flera perinatala egenskaper och barncancer, oberoende av neurokutana syndrom. Dessa egenskaper inkluderar hög födelsevikt, prematur förlossning, låg 5-minuters Apgarpoäng, stort huvudomfång och att vara stor för fosteråldern.

Slutligen fördjupade vi oss i effekterna av föräldrarnas yrkesexponeringar på risken för de novo cancerkopplade neurokutana syndrom. Exponering för olika kemiska ämnen på arbetsplatsen framstod som en potentiell riskfaktor för de novo neurofibromatos typ 1 hos barnet. I synnerhet observerades starkare associationer för mödrars exponeringar.

Vilken ytterligare forskning behövs inom området?
För att få en heltäckande förståelse av de mekanismer som ligger till grund för våra fynd krävs ytterligare undersökningar. Till exempel återstår det att undersöka om delade mutationer eller strålningsexponering från hjärtingrepp bidrar till den ökade risken för lymfom hos barn med CHD. Dessutom väcker de lägre överlevnadstalen för lymfom bland barn med CHD frågor om de potentiella begränsningar som behandlingsrelaterade hjärtkomplikationer innebär för användningen av effektiva cancerbehandlingar.

About the dissertation

Tid: 26 januari kl. 9.00
Plats: Petrénsalen, Nobels väg 12 B, Karolinska institutet

Giorgio Tettamanti, Institutet för miljömedicin, KI