Publicerad: 2017-05-03 15:16 | Uppdaterad: 2017-05-03 15:33

Disputation 12 maj 2017: Carolyn Cesta

Den 12 maj försvarar Carolyn Cesta sin avhandling "Stress, depression, and other psychiatric disorders: an epidemiological approach to studying the causes and consequences for in vitro fertilization outcome and polycystic ovary syndrome". Dr Sunni Mumford från Epidemiology Branch of the Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development blir hennes opponent. Carolyns handledare är Anastasia Iliadou Nyman, Mikael Landén, Sven Cnattingius och Alkistis Skalkidou.

Carolyns avhandling består av fyra studier och omfattar reproduktiv epidemiologi, psykiatrisk epidemiologi och farmakoepidemiologi. Avhandlingen är uppdelad i två delar. I del 1 undersökte Carolyn effekterna av stress och depression på befruktningen hos kvinnor som genomgår in vitro fertilisering (IVF). Upp till 30 % av alla par upplever svårigheter att bli gravida, och många kvinnor och män som genomgår fertilitetsbehandling rapporterar höga stressnivåer och symtom på depression och ångest. Det är möjligt att stress påverkar hur framgångsrik fertilitetsbehandlingen blir och väldigt lite är känt om hur depression och behandling med antidepressiva läkemedel påverkar fertiliteten. I del 2 undersökte hon psykisk sjukdom bland kvinnor med polycystiskt ovarialsyndrom (PCOS). PCOS är en vanlig endokrin sjukdom som påverkar upp till 15% av kvinnor i reproduktiv ålder och uppträder ofta tillsammans med andra metabola sjukdomar och depression.

Tid och plats: 13:00, 12 maj 2017 i föreläsningssalen Petrén, Nobels väg 12B, Karolinska Institutet, Solna