Publicerad: 2021-01-28 09:45 | Uppdaterad: 2021-01-28 09:45

Digital välkomstmottagning för nya studenter vårterminen 2021

Digitala välkomstmottagningen för nya studenter 2021. Intervju med vice rektor för utbildning Annika Östman Wernerson.
Konferenciererna och digitala studentambassadörerna Timo Oosterveld och Irene Kessler intervjuar vice rektor för utbildning Annika Östman Wernersson under den digitala välkomstmottagningen för nya studenter 2021.

Den 22 januari arrangerade Karolinska Institutet för andra gången en digital välkomstmottagning för nya studenter. Denna vår började runt 550 nya studenter på grundutbildningsprogrammen för arbetsterapeuter, fysioterapeuter, läkare och sjuksköterskor. Varmt välkomna till KI!

Precis som förra terminen fick även denna termins välkomstmottagning bli digital med anledning av pandemin. Direktsänt från Aula Medica välkomnades de nya studenterna med en blandning av liveframträdanden och videohälsningar. På plats i Solna var konferenciererna och digitala studentambassadörerna Timo Oosterveld och Irene Kessler, rektor Ole Petter Ottersen, vicerektor för utbildning Annika Östman Wernersson och Anders Wiberg från KI Friskvården.

Rektor Ole Petter Ottersen inledde ceremonin med ett välkomsttal. Vicerektor för utbildning Annika Östman Wernersson berättade bland annat om när hon själv var student på KI och vilka egenskaper hon tycker är nödvändiga hos en student.

- Jag brukar prata om vad som är viktigt att ha med sig i sin ryggsäck på sin resa som student på KI. Dels är nyfikenhet viktigt – då lär man sig mer. I kombination med ett stort engagemang och vilja till samarbete så kommer man långt som student både under sina egenstudier och ute på placeringar. Och ta vara på de tillfällen när ni träffar andra människor och patienter, var närvarande och lyssna. Det betyder mycket för dem, men även för er. Tänk på att fråga om råd om det känns svårt och motigt eller om du inte förstår, sade Annika Östman Wernersson.

Anders Wiberg från KI Friskvården berättade om hur en kan hålla sig aktiv under sin studenttid och gav sina bästa tips på pausövningar för att få igång energin mellan alla föreläsningar och seminarier på Zoom.

Under livesändningen hade tittarna möjlighet att skicka in frågor. Några av de frågor som kom in gällde den populära KI-ryggsäcken. Alla studenter som påbörjar ett grundutbildningsprogram på KI får en KI-ryggsäck. Denna termin gäller detta studenter som påbörjat arbetsterapeut-, fysioterapeut-, läkar- och sjuksköterskeprogrammet. Under rådande omständigheter kommer utdelningen att koordineras utifrån era respektive scheman, detta för att minimera resandet och trängsel på campus. Ni kommer få mejl från KI:s centrala studie och yrkesvägledare med information om var och när ni kan hämta er ryggsäck.

Andra var nyfikna på att veta om ni får spela in föreläsningarna för att kunna lyssna igenom under till exempel en promenad. Gällande detta hänvisar vi er att prata med er kursansvarige eller föreläsare. Det kom även in frågor om KI kommer att fortsätta med online undervisning efter pandemin. Hur undervisningen kommer se ut i höst kan vi inte svara på i denna stund. Kom ihåg att kontinuerligt gå in på KI:s webbsida med information om utbildningen med anledning av corona för att ta del av aktuell information.

Studentkåren Medicinska Föreningen, MF:s dam och herrspex: Flix och Corpus Karrolina, och Universitetsbiblioteket (KIB) var några av de verksamheter som inte kunde vara på plats men som skickade sina hälsningar till de nya studenter via film istället. Det bjöds även på videohälsningar ifrån ett antal KI alumner som delade med sig av sina bästa KI hacks. Tandhygienisten och KI alumnen Linda Dahlströms bästa tips var till exempel att planera och sätta upp ett  schema för att få bättre ordning i studierna.

Missade du sändningen? Ingen fara, ta del av hela välkomstmottagningen nedan! Logga in med ditt KI-inlogg för att få tillgång till filmen.

Digital välkomstmottagning nya studenter vårtermin 2021