Publicerad: 2024-10-15 08:51 | Uppdaterad: 2024-10-15 12:01

Det gemensamma verksamhetsstödets personalmöte 10 oktober 2024

Bilden visar byggnader på campus Solna i morgondimma.
Campus Solna i oktober 2024 Foto: Andreas Andersson

Den 10 oktober höll universitetsdirektör Veronika Sundström ett digitalt personalmöte för KI:s gemensamma verksamhetsstöd (GVS). Under mötet presenterade hon ett förestående beslut om ny organisering av GVS. Nedan följer en sammanfattning av den delade informationen.

Aktuella nyheter

KI:s universitetsdirektör Veronika Sundström inledde med att berätta om den goda placering KI gör i flera aktuella rankningar vad gäller såväl anseende i Sverige som internationellt, men även som arbetsgivare

Hon redogjorde även för regeringens budgetproposition för nästa år som varken innehåller satsningar eller besparingar för KI:s del. En glädjande nyhet är att det inte längre är obligatoriskt att använda Statens servicecenter. En tydligare bild av KI:s förutsättningar för nästa år förväntas i och med den forsknings- och innovationsproposition som regeringen presenterar i slutet av året.

Återkoppling på fördjupad samverkan inför beslut om GVS organisering

Inom några veckor kommer Veronika Sundström att fatta ett beslut om ny organisering av GVS med syftet att främja ökad samordning och tydliggöra ansvar och kontaktvägar inom verksamhetsstödet. Sedan i somras har fördjupad samverkan genomförts och alla medarbetare har haft möjlighet att delta i analysen av förslaget. Över 40 analyser har gjorts i verktyget Padlet.

- Stort tack för alla inspel, jag har läst alla 800 inlägg, sammanlagt drygt 100 sidor med styrkor, svagheter, hot och möjligheter. Jag tolkar det som ett äkta engagemang för KI, GVS och era respektive kompetensområden. Vi kommer att ha stor nytta av detta material i arbetet framåt, sa Veronika Sundström. 

Materialet visar att anledningen till omorganisationen är otydlig för många. Veronika Sundström lyfte särskilt fram två processer som legat till grund för förändringsarbetet: 

  1. Den behovsinventering som universitetsledningen gjort i dialog med hela verksamheten och som resulterat i KI:s nio prioriterade fokusområden.
  2. Att ta vidare rekommendationer från tidigare utredningar som projektet Ett sammanhållet verksamhetsstöd 2019-2021.

Behov av förändring

- Vi måste komma längre med ökad samordning och tydligare kontaktvägar inom verksamhetsstödet, det ser vi också att många av er håller med om i alla de svar som kommit in i analyserna. Vi behöver större avdelningar som kan rusta för framtidens behov med ett samlat mandat. De stuprör som många pratar om uppstår vanligtvis när närliggande områden delas upp i separata organisatoriska enheter, sa Veronika Sundström.

- Jag har sagt det förut, men vill upprepa att organisation ska vara föränderlig – det är processerna och våra arbetssätt som är viktigast. Denna fördjupade samverkan har i sig varit en ny slags process. Alla har fått möjlighet att vara delaktiga även om alla inte kommer vara nöjda med beslutet. All input är värdefull inför beslutet och en hjälp i arbetet framåt. 

Projektgruppen har med hjälp av stödfunktioner sammanfattat materialet och gjort ytterligare analyser som nu tas vidare av universitetsdirektören och GVS ledningsgrupp. Alla avdelningschefer ansvarar för att återkoppla slutsatser av analysen på avdelningsnivå och med särskilt berörda funktioner. Varje avdelning kommer också att få i uppdrag att föra dialog och jobba vidare med det som är relevant för dem i den nya organisationen av GVS.

Förestående beslut om GVS organisering från 1 januari 2025

Sex avdelningar upphör och tre nya bildas. 

Från 1 januari 2025 upphör sex avdelningar:

  • Avdelningen för forskarstöd / Research Support Office (RSO)
  • Ekonomiavdelningen (EA)
  • Fakultetskansliet och internationella relationer (FIR)
  • Juridiska avdelningen (JA)
  • Strategiskt ledningsstöd (STL)
  • Utbildnings- och forskarutbildningsstöd (UFS)

Tre nya avdelningar bildas med arbetsnamn:

Avdelningen föreslås bestå av funktionerna: 

  • Hela tidigare Research Support Office (RSO)
  • Hela Development Office (DO) från Strategiskt ledningsstöd (STL)
  • Hela Internationella Kansliet (IK) från Fakultetskansliet och internationella relationer (FIR) 
  • Viss funktion från enheten Stöd till program- och utbildningsnämnder (SPUN) inom avdelningen för Utbildnings- och forskarutbildningsstöd (UFS) 
  • Vissa funktioner från enheterna Forskning och forskarutbildning (FFU) och Kansliet för Hållbar utveckling och lika villkor (HULV) inom FIR 

Avdelningschef: Björn Kull

Avdelningen föreslås bestå av funktionerna: 

  • Hela juridiska avdelningen (JA)
  • Hela Strategiskt ledningsstöd (STL), förutom Development Office (DO) 
  • Hela Ekonomiavdelningen (EA) 
  • Vissa funktioner inom Fakultetskansliet och internationella relationer (FIR)

Avdelningschef: rekrytering påbörjas inom kort. Tillförordnad Gunnar Gustafsson Wiss, biträdande Helén Törnqvist

Avdelningen föreslås bestå av funktionerna: 

  • Hela avdelningen för Utbildnings- och forskarutbildningsstöd (UFS), utom medarbetare från enheten Stöd till program- och utbildningsnämnder (SPUN) som flyttar till den nya avdelningen för forskningsstöd och externa relationer 
  • Berörda medarbetare från Kansliet för forskning och forskarutbildning (FFU) och Kansliet för utbildning på grundnivå och avanceradnivå (UGA) inom nuvarande FIR

Avdelningschef: Åsa Nandorf 

HR-avdelningen

  • Tillförs berörda medarbetare från Kansliet för Hållbar utveckling och lika villkor (HULV) inom FIR

Avdelningschef: Johanna Bäckström

Kommunikationsavdelningen

  • Utredning av avdelningens uppdrag pågår under 2024

Avdelningschef: Peter Andréasson

Fastighetsavdelningen

  • Etablering av gemensam funktion för facility management (FM)

Avdelningschef: Rikard Becker

IT-avdelningen

Avdelningschef: Mattias Nordström

GVS-stab (stabsfunktion)

Administrativ chef: Tomas Högberg

Få förändringar i chefsledet 

För två av de nya avdelningarna tillsätts befintliga avdelningschefer som får utökade, men inte i grunden nya uppdrag. För en avdelning blir chefsuppdraget nytt och kommer därför att utlysas inom kort. På grund av naturliga avgångar är det inte aktuellt med några uppsägningar men då FIR upphör slutar Marie-Louice Isacson som avdelningschef. Hon fortsätter dock att projektleda översynen av KI:s verksamhetsstöd som specialist inom GVS-stab.

På enhetschefsnivå blir det inte heller några stora förändringar då befintliga enheter i och med detta beslut lyfts in i den nya organisationen av GVS, med några undantag. Fortsatt utvecklingsarbete sker sedan inom respektive avdelning under nästa år och framåt. 

Vad händer nu?

Avdelningschefer är nu ansvariga för ytterligare återkopplingar på det som framkommit under fördjupad samverkan på avdelningsnivå och med berörda funktioner. 

När samverkan skett med fackliga företrädare på GVS fattar universitetsdirektören beslut. Mellan beslut och implementering genomförs risk- och konsekvensbedömningar med stöd av HR inom GVS-stab tillsammans med berörda avdelningschefer, skyddsombud och av dem utsedda representanter för medarbetarna. 

Ny organisation av GVS träder i kraft 1 januari 2025. Senast 1 april ska förändringar vara klara i de system som berörs av ny organisation (t.ex. webb, UBW, Primula).

Parallellt med detta pågår ett arbete inom universitetsbiblioteket KIB och Medicinsk historia och kulturarv (MHK) där rektor förväntas fatta beslut senare i höst om att integrera MHK som en avdelning inom KIB.

På Medarbetarportalen finns en sida för frågor och svar om översynen av verksamhetsstödet som kommer att uppdateras med frågor och svar som lyftes vid personalmötet. 

Kommande gemensamma GVS-forum

Alla på GVS, KIB, UoL och MHK är välkomna!

Kommande gemensamma möten inom GVS
12 nov kl 16GVS-pub för alla på Medicinska föreningen i Solna
27 nov kl 13-14:30Digitalt personalmöte
29 januari kl 9-11:30Personalmöte i Erling Persson-salen (Aula Medica) i Solna
25 mars kl 13-14:30Digitalt personalmöte
3 juni kl 13-14:30Digitalt personalmöte

Kallelse kommer i Outlook. Om behov uppstår kommer ytterligare möten att bokas. 

Dessutom bjuder universitetsledningen in alla KI:s medarbetare till öppna dialogmöten 3 och 5 december

Presentationer från mötet

Presentationer från personalmötena på GVS delas med alla avdelnings- och verksamhetschefer och sammanfattas i en nyhet på medarbetarportalen som kan ses av inloggade medarbetare vid GVS, KIB, UoL och MHK.

Kontakta gärna Matilda Pearson, kommunikatör med fokus på medarbetarkommunikation och GVS, om du har idéer eller synpunkter vad gäller GVS personalmöten.