Publicerad: 2024-01-15 09:27 | Uppdaterad: 2024-02-08 12:28

Det flexibla arbetet är bra för medarbetare

Bild på zoom-möte
Foto: Gomiche/Pixabay

Omställningen till ett flexibelt arbetssätt efter covid-19-pandemin inom verksamhetsstödet på Karolinska Institutet (KI) har medfört positiva förändringar för centrala aspekter kopplade till arbetsmiljö, hälsa och prestation. Det visar resultaten i en nyligen publicerad rapport från den omfattande uppföljningsstudien som genomförts vid enheten för Interventions- och implementeringsforskning för arbetshälsa, Institutet för miljömedicin (IMM).

Karolinska Institutet initierade redan under 2020 ett en satsning på att undersöka och utveckla en modell för ett mer flexibelt arbetssätt efter pandemin. Under hösten 2021 påbörjades arbetet med att utvärdera övergången i realtid.

– Utvärderingen följde omställningen under ett och ett halvt år och forskargruppen bakom utvärderingen konstaterar att stora förändringar skett inom verksamhetsstödet. Innan pandemin arbetade flesta anställda i huvudsak på sin arbetsplats på KI och arbete hemifrån skedde endast undantagsvis. I dagsläget arbetar majoriteten upp till hälften av sin arbetstid på distans och de flesta tycker att övergången till ett mer flexibelt arbete varit positivt. Vi har sett ett väldigt högt engagemang för dessa frågor, vilket inte minst den höga svarsfrekvensen på våra många enkäter visar, säger Helena Tinnerholm Ljungberg, projektledare och biträdande lektor vid IMM.

Resultaten visar på positiva resultat för centrala aspekter som rör arbetsmiljö, hälsa och prestation. Intressant att notera är att det finns en liten svacka som tyder på att perioden precis vid pandemin slut då alla skulle tillbaka till kontoret upplevdes som utmanade, men att detta var övergående.

Dock visar studien på att chefer upplever något fler utmaningar i sin roll som chef, till exempel kan byggandet av en teamkänsla eller att fånga upp förändrad arbetshälsa vara svårare vid ett mer flexibelt arbetssätt vilket samtidigt vägs upp av att medarbetare är mer nöjda med sina arbetsvillkor.

Trots chefers ökade utmaningar visar en inom uppföljningsstudien tidigare publicerad intervjustudie att chefer uppfattar det flexibla arbetssättet som här för att stanna och som framtidens arbetssätt.

Publikationer

Tinnerholm Ljungberg, H., Aboagye, E., Bergström, G., Björklund, C., Kwak, L., Toivanen, S., Wallberg, M. & Jensen, I. Framtidens arbetsplats – Slutrapportering av uppföljningen av övergången till hybridarbete för verksamhetsstödet på Karolinska institutet. Enheten för interventions- och implementeringsforskning inom arbetshälsa. Institutet för miljömedicin. Karolinska Institutet. Januari 2024.

Wallberg, M., Tinnerholm Ljungberg, H., Aboagye, E., Bergström, G., Björklund, C., Kwak, L., Toivanen, S. & Jensen, I. Framtidens arbetsplats – Chefers upplevelse av omställningen till hybridarbete. Rapport 1 från projektet Future work. Enheten för interventions- och implementeringsforskning inom arbetshälsa. Institutet för miljömedicin. Karolinska Institutet. November 2022.

Länk till båda rapporterna: https://ki.se/imm/future-work

Profile image

Irene Jensen