Publicerad: 2017-05-05 15:06 | Uppdaterad: 2017-05-30 09:52

De lär av varandra i internationellt samarbete

International week at NVS 2017. Photo: Selma Wolofsky

Förra veckan hölls vid NVS den internationella veckan, ett samarbete mellan Zurich University of Applied Sciences, University of Applied Sciences in Amsterdam och Karolinska Institutet. Studenter och lärare inom olika hälsoprofessioner och från ett flertal länder deltog.

Tillsammans representerar deltagarna medicinska utbildningar i Indien, Nederländerna, Schweiz, Belgien, USA, Kanada, Kenya, Sverige och Tjeckien. Kursen organiseras av Susanne Guidetti, universitetslektor vid sektionen för arbetsterapi och NVS:s samordnare för internationaliseringsfrågor.

– Idag behöver våra hälsoprofessioner, förutom sin professionella kompetens, även kunskap om globala hälsofrågor. För att förbereda våra studenter för framtiden skapar vi en möjlighet vid internationella veckan att träffa studenter från andra kulturer, och fördjupa sig i ett annat lands hälsovårdssystem, inklusive de sociala och kulturella frågorna, säger Susanne Guidetti, som också är forskare och lärare vid sektionen för arbetsterapi.

Totalt deltog 27 studenter och 12 inkommande lärare i kursen, som arrangeras för tredje gången.

International week at NVS 2017. Photo: Selma Wolofsky