Publicerad: 2013-08-23 00:00 | Uppdaterad: 2020-05-11 15:44

De första postdoktorerna i Mats Sundin Fellowship valda

Jessica Weidner, institutionen för medicin, Huddinge, Karolinska Institutet, och Sophie Petropoulos, University of Toronto, är de två första postdoktorerna i Mats Sundin Fellowship.

Det svensk-kanadensiska forskarutbytet mellan Karolinska Institutet och University of Toronto inleddes våren 2012 då förre ishockeyproffset Mats Sundin donerade över två miljoner kronor till forskning inom området hälsa och sjukdom i människans utveckling.

Jessica Weidner forskar på hur toxoplasmos agerar i kroppen och hur den gör för att ta sig till hjärnan och där påverka sitt värddjur. Hon kommer nu att fortsätta sin forskning vid Universitetet i Toronto i upp till två år, medan Sophie Petropoulos flyttar över till Karolinska Institutet för att undersöka hur moderns livsstil på lång sikt påverkar barnets utveckling. Mats Sundin Fellowship 2013 offentliggjordes den 20 augusti under en ceremoni vid den kanadensiska ambassaden i Stockholm.

Mer om Mats Sundin Fellowship