Publicerad: 2009-06-11 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:27

De första podiaterna har examinerats

År 2006 startade KI den första podiatriutbildningen i Sverige. Efter en avklarad tre-årig utbildning intar nu 25 nyexaminerade podiater arbetsmarknaden.

Som podiater kan man förutom att ha en egen podiatriklinik också samarbeta med andra vårdområden och rikta in sig på fotvård med olika typer av sjukdomsproblematik. Diabetes, reumatism och psoriasis är sjukdomar som ofta leder till problem med med fötterna.

Toni Arndt, studierektor på podiatriprogrammet är imponerad av studenterna som varit pionjärer på programmet:

- Det är modigt att välja en utbildning som inte funnits tidigare och ett yrke som inte är etablerat på arbetsmarknaden. Men det verkar gå bra för de flesta av studenterna när det gäller att få in foten på arbetsmarkanden, säger han.

Det var på uppdrag av regeringen som KI år 2006 startade det första podiatriprogrammet i landet. Svenskarnas dåliga fothälsa hade uppmärksammats i vården och man såg ett stort behov av mer avancerad fotvård.