Publicerad: 2010-01-07 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:27

Datoriserad ätträning kan hjälpa mot barnfetma

En matvåg kopplad till en dator som registrerar hur patienten äter kan hjälpa överviktiga och feta barn att gå ner i vikt. Metoden har utvecklats av forskare vid Karolinska Institutet och privatägda Mandoleanklinikerna för behandling av ätstörningar som anorexi och bulimi. Tillsammans med forskare från Storbritannien har de nu visat att Mandometern även kan fungera för att komma till rätta med barnfetma.

En randomiserad studie, som publiceras i senaste numret av den vetenskapliga tidskriften British Medical Journal (BMJ), visar att överviktiga barn mellan 9 och 17 år som behandlades i tolv månader med hjälp av Madometermetoden minskade mer i vikt än de barn som fick vanliga diet- och motionsråd. Viktminskningen kvarstod vid en uppföljning sex månader efter avslutad behandling. Som en följd av att barnen gick ner i vikt minskade också portionsstorleken utan att mättnadskänslan minskade. Andra goda bieffekter var exempelvis förbättrad metabol status och livskvalitet.

Mandometermetoden bygger på kunskapen att överviktiga och feta personer många gånger äter för mycket, för fort, så att mättnadskänslan inte riktigt hänger med.

Publikation:

Anna L Ford, Cecilia Bergh, Per Södersten, Matthew A Sabin, Sandra Hollinghurst, Linda P Hunt and Julian P H Shield.

Treatment of childhood obesity by retraining eating behaviour; a randomised trial

BMJ, in press.

För frågor, kontakta: