Publicerad: 2014-06-24 09:26 | Uppdaterad: 2014-06-24 10:39

Compostelapriset till stressforskaren Lennart Levi

Ett av världens ledande universitetsnätverk, the Compostela Group of Universities (CGU) och den spanska delstatsregeringen i Galicien delar varje år ut ett gemensamt internationellt pris (International Prize Grupo Compostela – Xunta de Galicia). I år går priset – guldmedalj och 6 000 Euro – till Lennart Levi, professor emeritus vid Karolinska institutet.

Lennart Levi grundade och ledde stressforskningsinstitut vid KI under åren 1959 – 1995, och var föreståndare för Statens institut for psykosocial miljömedicin från 1980 fram till sin pensionering 1995. Han har varit rådgivare i psykosociala hälsofrågor till FN-organen WHO och ILO och till Europeiska kommissionen samt riksdagsledamot för Centerpartiet 2006-2010.

Lennart Levi får priset för sitt främjande av de europeiska grundvärderingarna, hans tvärvetenskapliga arbetssätt och hans strävan att bringa forskningsresultat till praktisk tillämpning för en mer livsvänlig livsmiljö.

I CGU ingår 67 universitet runt om i världen. Tidigare pristagare har varit Vaclav Havel, författare och tidigare tjeckisk president, Jacques Santer, tidigare president för Europeiska kommissionen, och Carla Del Ponte, chefsåklagare för två av Förenta Nationernas krigsförbrytartribunaler.

Lennart Levi har beslutat att donera prissumman till organisationen Läkare utan gränser.

Läs mer i ett pressmeddelande.