Publicerad: 2023-05-16 15:26 | Uppdaterad: 2023-06-20 08:28

CNS-forskare bland Sveriges hundra främsta forskare 2023

Tomas Olsson vid Institutionen för Klinisk neurovetenskap, avdelningen för Neuro, är rankad #35 av landets främsta forskare inom det medicinska fältet.

Tomas Olsson

Den ledande akademiska plattformen Research.com, har nyligen släppt 2023 års upplaga av sin ranking över världens främsta forskare.

Rankningen baseras på D-index (Discipline H-index), som omfattar artiklar och citeringsvärden för en undersökt disciplin. Rankingen omfattar endast ledande forskare med ett D-index på minst 70 för akademiska publikationer inom området medicin.

Tomas Olsson på plats #35 är högst rankad bland forskare vid institutionen för Klinisk neurovetenskap. Utöver detta har han också tilldelats utmärkelsen Medicine Leader Award för 2023.

Med på rakningen över landets 100 bästa forskare finns från CNS även Lars Farde, CPF, plats #61, Torbjörn Åkerstedt, psykologi, plats #78 samt Christer Halldin, CPF, plats #87.

Grattis till er alla fyra!