Publicerad: 2016-02-16 16:48 | Uppdaterad: 2016-02-17 08:27

Christina Johansson är institutionens nya HR ansvarig

I mars börjar Christina Johansson som HR ansvarig på MedH. Hon kommer närmast från institutionen för Laboratoriemedicin (Labmed) och har ett extra intresse för ledarskap.

Kan du berätta lite om din bakgrund?

- Jag kommer närmast från Labmed där jag jobbat som HR ansvarig på ett föräldravikariat under ett år. Innan dess jobbade jag med HR på KTH och dessförinnan på ett mindre IT företag. Min utbildning har jag från Uppsala universitet där jag studerade till personalvetare med fokus på arbetsrätt och företagsekonomi, säger Christina.

Vad var det med HR yrket som lockade dig?

- En människa tillbringar en stor del av sitt liv på arbetet och hur en människa upplever sin arbetsplats samt sin roll i verksamheten har verkan på individens välbefinnande så väl som möjligheten att göra ett bra jobb. HR kan påverka detta genom arbete med områden som intresserar mig mycket, t.ex. ledarskap, gruppsykologi och motivation. HR-frågor är också en viktig strategisk fråga på ledningsnivå. Medarbetare som upplever att de har de förutsättningar som krävs för att utvecklas och göra det som de är riktigt bra på presterar mer. Då blir också resultaten bättre för verksamheten. Det är ett spännande arbete!

Finns det några HR frågor du brinner extra för?

- Givetvis ledarskap, jag ser fram emot att stödja cheferna i deras roller. Arbetet med att attrahera, utveckla och behålla kompetens i organisationen är också centralt. Att en medarbetare känner sig välkommen till sitt nya arbete och berättar för sina vänner om KI som en god arbetagivare är något jag kommer arbeta för. Det är inte alltid angenämnt men det är meningsfullt att arbeta med arbetsrättsliga frågor och konflikthantering.

Vad gillar du att göra på din fritid?

- Mitt kanske största intresse är träning och hälsa. Jag spenderar mycket tid på gymmet och lagar gärna mat, det är också intressen som jag delar med de flesta av mina vänner. Tycker mycket om att resa och hoppas på att kunna göra många spännande resor framöver. Den senaste resan gjorde jag till Belgien över jul, där jag har en extra familj. Nästa resa blir en weekend till Nice.