Publicerad: 2016-04-08 13:40 | Uppdaterad: 2016-04-08 13:55

Chefen för FN:s befolkningsfond besökte KI

På Världshälsodagen den 7 april besökte chefen för FN:s befolkningsfond, Babatunde Osotimehin, Karolinska Institutet. Han träffade studenter och deltog i ett studentarrangerat seminarium för att diskutera sexuella och reproduktiva rättigheter i humanitärt arbete.

Seminariet samlade över 100 deltagare och i panelen satt även professor Anna Mia Ekström, Per Örnéus, Sveriges ambassadör för humanitära frågor och Hampus Holmér, student från Lunds universitet och internationell sekreterare i Kandidat- och underläkarföreningen i Svenska Läkaresällskapet.

Dr. Babatunde, som själv är läkare från Nigeria och som även arbetat som hälsominister i landet, inledde seminariet med att prata om FN:s befolkningsfonds arbete med sexuella och reproduktiva rättigheter, framförallt i Jordanien och i relation till flyktingar från Syrien.

Läs mer om World Health Day with UNFPA den 7 april på Karolinska Institutet.

”Kvinnor och flickor i nöd måste få den hjälp de behöver”.
Debattartikel av Babatunde Osotimehin, chef för FN:s befolkningsfond och Isabella Lövin, biståndsminister.