Publicerad: 2024-10-10 08:13 | Uppdaterad: 2024-10-10 08:13

Centrum för hjärtstoppsforskning på kongressen HLR 2024

Jacob Hollenberg vid kongressen HLR 2024.
Jacob Hollenberg vid kongressen HLR 2024. Foto: Andreas Claesson

Centrum för hjärtstoppsforskning vid Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset deltog i den nationella vetenskapliga kongressen HLR 2024, som arrangerades av Svenska rådet för Hjärt-lungräddning den 1–2 oktober på Stockholmsmässan i Älvsjö. Kongressen samlade cirka 1200 deltagare och fokuserade på utbildning i hjärt-lungräddning samt behandling vid plötsligt hjärtstopp.

Svenska HLR-rådet, som tar fram nationella riktlinjer och utbildningsmaterial kring behandling av hjärtstopp på och utanför sjukhus i Sverige, arrangerade HLR 2024, en mycket välbesökt vetenskaplig kongress. Kongressen attraherade framstående forskare och samlade fler deltagare än sin europeiska motsvarighet.

Från Centrum för hjärtstoppsforskning föreläste ett flertal forskare, Jacob Hollenberg, Mattias Ringh, Per Nordberg, Andreas Claesson, Fredrik Byrsell, Anette Nord, Martin Jonsson, Therese Djärv, Gabriel Riva, Akil Awad och Sofia Schierbeck. De presenterade kunskapsläget och det senaste från pågående forskningsprojekt. Tidig prehospital kylning, dubbeldefibrillering vid återkommande kammarflimmer, karakteristika vid hjärtstopp hos barn och kunskapsläget vid drunkning var några ämnen som presenterades. Presentationerna kommer inom kort finnas för nedladdning via HLR-rådets webbsida.

Kongressen visade på den höga nivån av forskning och engagemang inom området i Sverige.