Publicerad: 2024-06-14 12:02 | Uppdaterad: 2024-06-14 14:36

Catharina Ihre Lundgren ny ordförande för Svenska Läkaresällskapet

Porträttbild i utomhusmiljö
Catharina Ihre Lundgren, ny ordförande för SLS Foto: Erik Flyg

Svenska Läkaresällskapet har beslutat att utse Catharina ”Cia" Ihre Lundgren till ny ordförande för Svenska Läkaresällskapet, SLS. Hon tillträder den 1 juli 2024 och efterträder Tobias Alfvén som lämnar posten efter fyra år som ordförande.

Catharina Ihre Lundgren är bröst- och endokrinkirurg vid Karolinska Universitetssjukhuset, samt docent vid forskargruppen Endokrin kirurgi, institutionen för molekylär medicin och kirurgi vid Karolinska Institutet. Hon har under de senaste tre åren varit SLS vice ordförande.

– Jag är väldigt glad och djupt hedrad att få förtroendet att leda Svenska Läkaresällskapet som är en fantastisk organisation med många engagerade kollegor. Jag ska verkligen göra mitt bästa för att ta vidare det viktiga arbete som Tobias Alfvén åstadkommit under sitt ordförandeskap och jag ser fram emot uppdraget, säger Catharina Ihre Lundgren.