Publicerad: 2007-11-09 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:27

Canceröverlevnad kan gå i arv

Enligt en ny studie från Karolinska Institutet så löper barn vars föräldrar dött av cancer inom tio år efter diagnos en dubbelt så stor risk att själva dö snabbt i cancer.

Resultaten av studien visar att barn vars föräldrar överlevt cancer har en liknande chans att själva överleva. Även barn vars föräldrar inte överlevt cancer har en chans liknande föräldrarnas att överleva.

Att cancer kan gå i arv har länge varit känt, men att även överlevnadschansen följer genetiska linjer har hittills bara varit spekulation.

- Det här är en första studie som pekar i den riktningen. Men överlevnaden kan orsakas av både miljön och ärftliga faktorer, säger Linda Lindström, som har lett forskarlaget från Karolinska Institutet och Södersjukhuset, till Tidningarnas Telegrambyrå.

Studien är baserad på information från över en miljon cancerfall från bland annat svenska cancerregistret. Den publiceras i det senaste numret av Lancet Oncology.

TEXT: Christophe Janson