Publicerad: 2020-04-07 14:22 | Uppdaterad: 2020-04-07 14:22

Camilla Linder är utsedd till "årets Biomedicinska Analytiker år 2019"

Camilla Linder är biomedicinsk analytiker vid klinisk farmakologi vid Karolinska Universitetssjukhuset och nybliven doktor vid Karolinska Institutet på en avhandling om självprovtagning på torkat blod på filterpapper hos epilepsibehandlade barn och ungdomar.

Camilla fick nyligen ta emot den nationella utmärkelsen ”Årets Biomedicinska Analytiker år 2019” som delas ut av Institutet för biomedicinsk laboratorievetenskap (IBL).

Motivering:

”Camilla arbetar för att sprida kunskap vid kliniken. Hon har bl.a. arbetat med en årlig forskardag vid kliniken, ett forum för alla som arbetar med forskning och utvecklingsprojekt.  Camilla är en person med ett stort hjärta, social kompetens och en stark drivkraft för det hon tror på. Hon lyckas få till stånd samarbete mellan olika personalkategorier inom forskning och vård: en fantastisk tillgång för en arbetsplats.”

Foto av Camilla Linder

Camilla disputerade med avhandlingen "Possibilities of dried blood spots as a matrix in therapeutic drug monitoring of antiepileptic drugs in children” i juni 2019. Camilla visar att provtagning med enstaka bloddroppar i hemmet tillsammans med känsliga analysmetoder fungerar och uppskattas vid kontroll av läkemedelskoncentration hos barn och ungdomar med epilepsi. I sin forskning nyttjar Camilla både sofistikerade och känsliga analysmetoder och kvalitativa metoder med intervjuer om provtagningen. Hennes forskning bidrar till nya sätt för individanpassad dosering av läkemedel till patienter genom patientvänlig och hög-teknologisk provtagnings- och analysteknik.

Efter tio år som lärare i grundskolan, sadlade Camilla om till biomedicinsk analytiker. Idag utbildar hon handledare och handleder studenter i sin roll som adjungerad klinisk adjunkt. Hon berättar:

- Jag är tacksam för att uppdraget som adjungerad klinisk adjunkt inrättats. Det har gjort att jag kunnat fortsätta att dels använda mina erfarenheter inom pedagogik men även utvecklas som biomedicinsk analytiker. Det gjorde att jag tog en magisterutbildning och sedan doktorerade.

Camilla Linder Adjungerad Adjunkt;Anknuten till Undervisning/Handledning