Publicerad: 2010-06-18 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:27

Biovitrum skänker utrustning för miljoner

[NYHET 2010-06-18] Swedish Orphan Biovitrum skänker utrustning och en unik samling av screeningsubstanser för ett värde av minst 30 miljoner kronor till Karolinska Institutet. Utrustning och substanser ska användas vid det nybildade nationella laboratoriet för kemisk biologiforskning - Laboratories for Chemical Biology at Karolinska Institutet (LCBKI) - inom ramen för Chemical Biology Consortium Sweden (CBCS).

Swedish Orphan Biovitrum har tidigare fokuserat sin forskning på nya proteinläkemedel, baserat på rekombinant bioteknologi, men har nu lämnat den småmolekylära kemiska forskningen. En stor del av den utrustning som företaget har haft för sin småmolekylsforskning doneras därför till Karolinska Institutet för att användas inom den satsning på kemisk biologi som annonserades i början av juni av Vetenskapsrådet. Dessutom skänker Swedish Orphan Biovitrum sin samling med över 70 000 högkvalitativa screeningsubstanser med viss tillhörande data.

"Vi är naturligtvis mycket glada och tacksamma för det här generösa stödet. Tillsammans med de medel vi får från Vetenskapsrådet kan vi nu bygga upp en kraftfull nationell infrastruktur inom området kemisk biologi", säger Karolinska Institutets rektor, Harriet Wallberg-Henriksson.

CBCS för samman befintliga verksamheter vid Umeå universitet (LCBU - Laboratories for Chemical Biology Umeå) och Uppsala universitet (UDOPP - Uppsala University Drug Optimisation and Pharmaceutical Profiling Platform) med det nya laboratoriet för kemisk biologiforskning vid Karolinska Institutet, LCBKI. Vetenskapsrådet bidrag till hela CBCS är 55 miljoner kronor. I samband med satsningen har Karolinska Institutet också utlyst en strategisk professur inom det aktuella ämnesområdet.

Kontaktpersoner: