Publicerad: 2014-03-27 09:31 | Uppdaterad: 2014-11-26 10:07

Bill Gates till Karolinska Institutet - föreläsningen direktsänds

Bill Gates besöker Karolinska Institutet för andra gången. Under en föreläsning den 31 mars kommer han tillsammans med bland andra professor Hans Rosling att prata om myter som omgärdar utvecklingen i världens fattigaste länder.

Bill och Melinda Gates blev utnämnda till hedersdoktorer vid Karolinska Institutet 2007, men det dröjde innan de kunde ta emot sina doktorshattar – Bill Gates vid en ceremoni i januari 2008, och Melinda Gates i augusti 2012.

Deras engagemang för global hälsa genom stiftelsen Bill & Melinda Gates Foundation har bland annat lett till finansiellt stöd till forskning i global hälsa vid Karolinska Institutet. Vid sina besök på KI har de också varit måna om att träffa ett antal forskargrupper som jobbar med att förebygga sjukdomar, mödradödlighet och tidig spädbarnsdöd i de fattigaste länderna och för att få fram nya vaccin mot sjukdomar som hiv, tuberkulos och malaria.

I samma anda som Hans Rosling, professor i internationell hälsa vid Karolinska Institutet och grundare av Gapminder, verkar makarna Gates för att spräcka myter om utvecklingen i världen – att fattiga länder inte är dömda till fattigdom.

Den 31 mars talar Bill Gates inför 1000 speciellt inbjudna gäster; studenter, forskare och alumner, under rubriken “The world is getting better – how we can end extreme poverty in our lifetime”. Moderator är Hans Rosling och en panel som består av Anna Mia Ekström, professor i infektionsepidemiologi med särskild inriktning mot hiv, KI, Hannah Akuffo, tf chef vid enheten för forskningssamarbete, Sida, och Julia Schalk, sexualpolitiskt sakkunnig, RFSU, kommer att diskutera frågor som ställs av publiken. Rektor vid Karolinska Institutet, Anders Hamsten, inleder den timslånga diskussionen.

Text: Madeleine Svärd

Se föreläsningen live. Från klockan 9.45 den 31 mars.

Läs mer om Centrum för global hälsa vid KI.

Läs om Bill Gates besök på Karolinska Institutet 2008 (pdf):

Delta i diskussionerna i sociala medier: #StoptheMyth