Publicerad: 2008-01-24 00:00 | Uppdaterad: 2015-03-02 10:53

Bill Gates hedrades med doktorshatt

På onsdagskvällen fick Bill Gates ta emot doktorshatt, ring och diplom när han och hans hustru Melinda French Gates hedrades vid en speciell promotionshögtid vid Karolinska Institutet.

Makarna Gates utsågs till medicine hedersdoktorer i april 2007 för sina insatser inom global hälsa och speciellt för bättre hälsa och sjukvård i tredje världen.

Genom sin stiftelse Bill & Melinda Gates Foundation finansierar de forskning bland annat för att få fram vaccin mot hiv/aids och malaria. Melinda Gates hedrades in absentia eftersom hon befann sig i Mali för ett aids-projekt inom makarnas stiftelse.

Forskare inom global hälsa

Efter promoveringen hölls en mottagning där KI-forskare inom global hälsa presenterade sina områden för Bill Gates. Flera av forskargruppernas olika projekt har blivit möjliga genom anslag från Bill & Melinda Gates Foundation.

– Det har varit helt fantastiskt att vara här och få ta del av den forskning som pågår. En del av den stöttar vi redan och en del är mycket intressant för de mål vi har, sa Bill Gates.

Bill & Melinda Gates Foundation, som bildades 2000 och med tillgångar på över 30 miljarder dollar, har hittills lämnat 7,8 miljarder dollar i stöd, till forskning och sjukvårds- och utbildningsprojekt i tredje världen.

Som gåva från Karolinska Institutet fick Bill Gates ett prov av ursprungsfyndet av Kiseljord, ur vilket Jöns Jacob Berzelius – svensk kemist och tillika en av KI:s grundare - gjorde upptäckten av grundämnet kisel.

Text: Madeleine Svärd