Publicerad: 2024-09-04 08:51 | Uppdaterad: 2024-09-04 09:36

Bästa kvinnliga forskare i Sverige 2024

Alicja Wolk och Marie Vahter, IMM

I Research.coms lista på bästa kvinnliga forskare i Sverige placerar sig två IMM-forskare bland de tio högst rankade: Alicja Wolk och Marie Vahter.

Alicja Wolk är professor i nutritionsepidemiologi vid Karolinska Institutet. Hennes forskning är inriktad på modifierbara livsstilsfaktorer, främst kost och fysisk aktivitet, som har samband med dödlighet, kroniska sjukdomar (cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, etcetera) och hälsosamt åldrande, samt studier av genetisk känslighet för cancerutveckling.

Marie Vahter är professor i metalltoxikologi och studerar ohälsa till följd av exponering för toxiska metaller, fr a arsenik, kadmium, kvicksilver och bly. Forskningen är inriktad på betydelsen av metallexponering för foster och barns utveckling, uppkomst av sjukdom i njurar och ben samt cancer i den allmänna befolkningen.

Research.coms rankning av bästa kvinnliga forskare i Sverige är baserad på data som samlats in från ett brett spektrum av bibliometriska källor. Placeringen i rankningen baseras på övergripande H-index, ett bibliometriskt mått som kombinerar antal artiklar med citeringar per artikel. Rankningen bygger på en granskning av 166 880 profiler av ledande kvinnliga forskare från alla större forskningsområden.

Länk till rankningslistan.