Deltagare till studie sökes Barns utveckling av exekutiva funktioner

Med våra exekutiva funktioner reglerar vi redan som små barn hur vi beter oss och hur vi tar oss an uppgifter och problem. Tillförlitliga metoder för kartläggning av dessa funktioner är viktiga för att de som behöver ska få rätt hjälp. För att vetenskapligt utvärdera ett frågeformulär söker forskare på Karolinska Institutet vårdnadshavare till barn i åldern 2-5 år som vill svara på frågor om sitt barns utveckling i ett digitalt formulär.

Barns hand som bygger med färgglada klossar.
Foto: FeeLoona, Pixabay

Vad handlar studien om?

För att anpassa vårt beteende till olika situationer på ett målinriktat och viljestyrt sätt använder vi oss av hjärnans exekutiva funktioner. Det handlar exempelvis om att starta, avbryta, övervaka och utvärdera sina tankar och sitt beteende. Exekutiva funktioner används även för att planera, organisera och komma på nya lösningar när det behövs. Dessa funktioner börjar utvecklas under barnets första år och är betydelsefulla för sociala och vardagliga färdigheter.

Frågeformulär är viktiga verktyg för att samla in information om hur barn fungerar i olika situationer och kan ge information om vilken hjälp de eventuellt behöver. I Sverige saknas väl utvärderade frågeformulär när det gäller exekutiva funktioner hos små barn. Syftet med den här vetenskapliga studien är att utvärdera ett frågeformulär för förskolebarn i åldrarna 2-5 år som heter BRIEF-P (Beteendeskattning av exekutiv funktion, förskolebarn).

Medverkan, ersättning och tidsåtgång -så går studien till

Forskarna söker dig som är vårdnadshavare till ett barn som har fyllt 2 år men ännu inte 6 år. Vårdnadshavare till barn med eller utan eventuella diagnoser är välkomna att delta i studien. Du deltar genom att gå in på länken nedan och besvara påståenden om olika möjliga beteenden som ditt barn skulle kunna uppvisa samt några allmänna frågor om dig och ditt barn.  Det tar cirka 20 minuter att fylla i formulären. Du kan också bjuda in ditt barns förskolepersonal att delta, se information i enkäten. Alla som svarar får ett presentkort på 150kr.

Projektansvarig

Profile image

Eric Zander

Psykolog, Med Dr (PhD)
Institutionen för kvinnors och barns hälsa

Hantering av personuppgifter

All hantering av personuppgifterna i projektet sker i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Ansvarig för dina personuppgifter är Karolinska Institutet. Dataskyddsombud nås på dataskyddsombud@ki.se. Data kommer att analyseras på gruppnivå, hanteras konfidentiellt och kommer att lagras på en säker databas på Karolinska Institutet. Du kan när som helst avbryta ditt deltagande.