Publicerad: 2016-04-11 14:10 | Uppdaterad: 2017-11-13 13:10

Barncancerfonden satsar på forskning som ska hjälpa överlevare

Stamceller kan ge hopp om fertilitet säger Jan-Bernd Stukenborg, doktor i medicinsk vetenskap i ett pressmeddelande från Barncancerfonden.

Jan-Bernd Stukenborg, forskare vid Institutionen för kvinnors och barns hälsa, har beviljats en fyraårig tjänst som forskarassistent där han inom projektet Nordfertil kommer att utveckla nya metoder för att odla och framställa mogna könsceller. Trots intensiv forskning råder stor okunskap kring hur omogna stamceller utvecklas till färdiga könsceller. Det gör projektet till en extra stor utmaning.

Män och pojkar som drabbas av cancer efter puberteten har möjligheten att frysa ner sperma för att senare i livet kunna bli pappor men för pojkar som drabbas innan könscellerna mognat är detta inte möjligt.

– Vi befinner oss precis i början av projektet men vi hoppas att det ska ge oss svar som på längre sikt kan leda till framsteg inom det här området, säger Jan-Bernd Stukenborg.