Publicerad: 2014-08-26 08:01 | Uppdaterad: 2020-11-26 10:35

Barbro Osher får hederstiteln Professors namn

Hedersdoktorn vid Karolinska Institutet, Barbro Osher, tilldelas hederstiteln Professors namn efter beslut av regeringen.

Professors namn är en hederstitel som ska belöna insatser utanför akademin som har stor betydelse för folkbildningen eller allmännyttan. I år har regeringen beslutat att ge titeln till Barbro Osher, honorär generalkonsul vid Sveriges generalkonsulat i San Fransisco och medicine hedersdoktor vid Karolinska Institutet.

Barbro Osher har ett stort och brett intresse för forskning och har på flera sätt spelat en viktig roll för Karolinska Institutet tillsammans med sin make Bernard Osher. Genom donationer har paret finansierat grundandet av Osher centrum för integrativ medicin vid Karolinska Institutet, där alternativa behandlingsmetoder utvärderas på ett vetenskapligt sätt. År 2010 utsågs Barbro och Bernard Osher till medicine hedersdoktorer vid Karolinska Institutet.

Det är för att uppmärksamma hennes engagemang och betydande insatser för att främja kultur och forskning som hon nu får utmärkelsen Professors namn.

Även Mats Ek, regissör, dansare och koreograf, tilldelas hederstiteln.