Publicerad: 2014-08-28 15:39 | Uppdaterad: 2014-08-28 15:45

Aula Medica vinner pris – och håller öppet hus

Solnas stadsmiljöpris går i år till Karolinska Institutets Aula Medica med motiveringen: ”En tidlös märkesbyggnad, ensam i sitt slag, med hög kvalitet i gestaltning och utförande.” På lördag den 30 augusti kan den som är nyfiken se mer av byggnaden när det är Öppet hus i aulan.

– Aula Medica är en magnifik byggnad som genom sitt formspråk tar plats i stadsbilden. Aulans form, färger och uttryck skapar en helt ny byggnadsstil som vi inte är vana att se, säger stadsbyggnadsnämndens ordförande Anders Ekegren i ett pressmeddelande.

Tidigare i år vann Aula Medica utmärkelsen Årets bygge, ett av byggbranschens mest prestigefyllda pris.

På lördag den 30 augusti är det Öppet hus i Aula Medica, på Karolinska Institutets campus Solna, med föreläsningsprogram, möjlighet att möta forskare och med flera aktiviteter för barnfamiljen. Samtidigt håller Nya Karolinska Solna öppet för besök på byggarbetsplatsen och med möjlighet att få veta mer om det framtida sjukhuset.

Läs mer om Solnas stadsmiljöpris.