Publicerad: 2014-04-01 09:12 | Uppdaterad: 2014-11-26 11:04

Aula Medica är årets bygge

Aula Medica

Aula Medica på Karolinska Institutet i Solna är årets bygge 2014. Priset delades ut vid en gala på Cirkus i Stockholm igår av tidningen Byggindustrin. Totalt 20 byggnader var nominerade.

Bygget har haft flera huvudrollsinnehavare: Akademiska Hus, Karolinska Institutet, NCC och Wingårdhs arkitektkontor, med flera.

Hayar Gohary, projektledare för aulan vid Akademiska Hus, var med vid galan och tog emot priset:

– Det var jättehärligt, häftigt!, säger han.

– Det är en bekräftelse på det arbete vi har gjort och ett bevis på att vi har balanserat ledarskap, arkitektur och teknik för att kunna leverera den byggnad som KI har önskat – att skapa en signaturbyggnad för hela Karolinska Institutet, säger Hayar Gohary.

Så här motiverar juryn sitt val:

"Projektet präglas av nytänkande, öppenhet och kreativitet, där byggnadens avancerade utformning hade sin motsvarighet i byggprocessens goda logistik och planenliga genomförande. En djärvt lutande byggnadskropp som utmanande tar plats och hävdar sig i en krävande omgivning. I ett ovanligt grepp i samverkan med glaskonstnären Ingegerd Råman har Aula Medica fått sin personliga inramning."

Läs artikel i tidningen Byggindustrin.

Mer om Aula Medica och priset Årets bygge 2014.