Publicerad: 2018-07-06 09:00 | Uppdaterad: 2018-07-06 11:30

Arne Ljungqvist sommarpratar om medicinmissbruket inom elitidrotten

Arne Ljungqvist

Professor Arne Ljungqvist har under mer än 40 år varit en förgrundsgestalt i kampen mot dopning inom idrott, bland annat som tidigare ordförande för Internationella Olympiska Kommitténs (IOK) Medicinska kommitté. Han har även haft en lång karriär inom medicinsk forskning vid Karolinska Institutet. Den 9 juli sommarpratar han i Sommar i P1.

Vad ska du sommarprata om?

– Jag kommer att prata om mitt 45-åriga arbete mot medicinmissbruket inom elitidrotten, det man kallar dopning. När dåvarande rektor för KI, Sune Bergström, i början av 1970-talet uppmanade mig att göra det var det ungefär med orden ”Eftersom elitidrottarna, som är vår ungdoms idoler tar anabola steroider och andra droger för att bli bättre idrottsmän är vårt samhälle illa ute. När samhället behöver vår kompetens ska vi ställa upp. Du har både den idrottsliga och vetenskapliga bakgrunden att göra något åt missbruket. Gör det!”

– Inte anade jag då att det skulle leda till en flera decennier lång resa som kom att blanda in mig i egendomliga händelser med storpolitiska förtecken. Det är om denna resa jag kommer att berätta.

Hedersledamot av IOK

Arne Ljungqvist var med och bildade den världsomspännande antidopningsorganisationen Wada, World Anti-Doping Agency, och är hedersledamot av Internationella Olympiska Kommittén, IOK. Tidigare ordförande för Sveriges Riksidrottsförbund och Svenska friidrottsförbundet, samt IOK:s och Wadas medicinska kommittéer.

Han berättar i boken Dopingjägaren om sitt liv i medicinens och idrottens tjänst och driver nu en egen anti-dopningsstiftelse med information om och utbildning i dopningsfrågor för ungdomar. 1952 blev han svensk mästare i höjdhopp och satte personligt rekord med 2,01 meter. Samma år deltog han i OS.

Vad lyssnar du själv på när du lyssnar på radio?

– Sommartid lyssnar jag faktiskt ganska ofta på sommarpratarna. Annars brukar jag mest lyssna på vetenskapsradions program, som ofta är riktigt bra.

Hur ser en bra sommar ut?

– Framför allt har mina uppdrag inom den internationella idrotten lett till väldigt mycket resande över hela världen även långt efter pensionen. Därför vill jag sommartid vara på mitt sommarställe i Roslagens skärgård i lugn och ro tillsammans med mina barn och barnbarn. Vi har hus intill varandra. I sommar kommer jag vara i mitt sommarhus den mesta tiden.

Vad betyder KI för dig?

– KI har haft, och har, stor betydelse för mig personligen eftersom jag fick min läkar- och forskarutbildning där och varit verksam där hela mitt yrkesverksamma liv. Att jag är professor vid KI har också hjälpt mig avsevärt i mitt anti-dopingarbete eftersom det uppfattats av omvärlden som en slags kvalitetsgaranti.