Publicerad: 2012-11-30 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:27

Ärftlighetsforskarnas älsklingar i senaste Medicinsk Vetenskap

[NYHET 2012-11-30] Enäggstvillingar har samma gener men kan ändå drabbas olika av sjukdom. Det gör dem till de perfekta försökspersonerna för forskare som vill studera hur vi påverkas av arv och miljö. Läs mer i senaste numret av Karolinska Institutets populärvetenskapliga tidning Medicinsk Vetenskap.

Medicinsk Vetenskap nummer 4 2012

Möt också forskarna: han som lyckades utrota malaria från en hel ö, hon som utreder landets mest extrema våldsbrottslingar och de som studerar sin egen sjukdom.

Tidningen bjuder även på en djupdykning om målinriktade cancerläkemedel, forskare som löser kriminalfall och flygande försöksdjur.

Dessutom: Nobelspecial om årets medicinpristagare.

Smakprov ur senaste numret:

Karolinska Institutets populärvetenskapliga tidning

Syftet med Medicinsk Vetenskap är att presentera universitetets aktuella forskning och visa på dess betydelse i utvecklingen av hälso- och sjukvården. Tidningen kommer ut fyra gånger om året och målgruppen är den medicinskt intresserade allmänheten.

Anställda, studenter och alumner vid KI får tidningen gratis.

Prenumerera på Medicinsk Vetenskap - specialerbjudande i december

Passa på att prenumerera eller ge bort en prenumeration på Medicinsk Vetenskap: Nu endast 99:- för 4 nummer under ett år. Erbjudandet gäller under december 2012.