Publicerad: 2024-09-03 11:16 | Uppdaterad: 2024-09-04 09:09

Årets Ulf von Euler-föreläsning med Jens Juul Holst

a man
Dr. Jens Juul Holst, M.D., D.M.Sc. Foto: Lars Svankjær

Årets Ulf von Euler-föreläsning "Behandling av metabola sjukdomar med tarmhormoner" hålls av Jens Juul Holst, som är professor i medicinsk fysiologi vid Institutionen för biomedicinska vetenskaper, och senior gruppledare vid Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research, båda vid Köpenhamns universitet. Föreläsningen äger rum den 8 november.

Professor Holsts vetenskapliga arbete har fokuserat på de reglerande peptiderna i bukspottkörteln och tarmen, och deras betydelse för regleringen av funktionerna i mag-tarmkanalen (GI) och metabolism.

Bland Jens Juul Holsts vetenskapliga bedrifter märks upptäckten av glukagonliknande peptid 1 (GLP-1), ett tarmhormon som reglerar insulinutsöndring, aptit och matintag. Han har utvecklat ett pionjärt arbete för att förstå rollen av (GLP-1) och maghämmande polypeptid (GIP) för reglering av blodsocker och aptit, fetma och diabetes.

Ulf von Euler-föreläsningen är en årlig namngiven föreläsning av Karolinska Institutet. Den instiftades genom beslut av fakulteten vid KI på initiativ av hans tidigare studenter vid Ulf von Eulers bortgång 1983.

QR kod

Registrera för 2024 års Ulf von Euler-föreläsning med Jens Juul Holst