Publicerad: 2017-12-08 15:37 | Uppdaterad: 2017-12-11 15:20

Årets hemliga Nobel-efterfest anordnas av KI-studenter

När de sista tonerna klingat ut i gyllene salen är det dags för nobelfestens gäster att ta del av ett mytomspunnet äventyr: Nobel NightCap. Som vanligt topphemlig – men här avslöjas en detalj…

I över ett år har 170 KI-studenter jobbat för att kunna bjuda kungligheter, nobelpristagare och totalt 1 200 gäster på ”årets mest magiska natt”. Students’ Nobel Night Cap efter Nobelfesten har inte för inte kallats världens coolaste efterfest.

– Jag ser fram emot när gästerna kommer, när vi öppnar upp och alla får se allt som vi har kämpat för – och förundras över hur fint det är, säger Johan Wallin som är aktiv i festgruppen och läser termin tio på läkarprogrammet.

Ett topphemligt tema genomsyrar allt från mat och dryck till underhållning, och varje rum har ett eget undertema.

– Förra gången festen hölls på KI var temat världen runt och alla rum var olika världsdelar och länder. Ett rum var Japan, där hade de målat upp en hel vägg med Tokyos tunnelbanekarta och bjöd på obegränsat med sushi och sake, berättar Johan.

Det sparas inte på krutet. I kårhuset har det målats om och byggts nya väggar. Något bombastiskt, studentikost och fantasifullt utlovas. Och en detalj avslöjar Johan: en gigantisk vägg består helt av rosor.

– Vi hoppas att folk kommer gå hem med en wow-känsla.

Det som händer på festen stannar på festen. Det råder kameraförbud. Men fotoautomater kommer att finnas – vem Johan helst vill ta en selfie med?

– Michael Young och hans grupp, så häftiga upptäckter!

Om Nobel Night Cap
Sedan 1978 har kårerna på Kungliga Tekniska Högskolan, Stockholms Universitet, Handelshögskolan och Karolinska Institutet turats om att ordna Students’ Nobel NightCap.

Text: Ebba Arnborg