Publicerad: 2015-09-20 15:15 | Uppdaterad: 2015-09-20 15:17

Ansök till forskarskolan SyDAD – framtiden inom Alzheimerforskning

Forskarskolan SyDAD (Synaptic Dysfunction in Alzheimer Disease) kommer att utbilda framtidens forskare inom Alzheimers sjukdom och synaptisk dysfunktion. 15 doktorander kommer att antas, ansök här för chansen att bli en av dem!

Forskarutbildningen är tvärvetenskaplig och innehåller ett innovativt forskningsprogram med banbrytande metoder, ett utmärkt träningsprogram och internationella utbyten. Inriktningen är translationell och samverkansorienterad.

– Att utbildas i SyDAD är en fantastisk möjlighet för varje doktorand inom det neurovetenskapliga området, säger Susanne Frykman, projektledare och senior forskare vid Karolinska Institutets (KI) institution för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle (NVS).

Doktorander antagna till SyDAD kommer att utbildas i en miljö som förbinder den akademiska världen med läkemedelsföretag. Kombinationen av partners ger både en gedigen kunskapsbas och förståelse för värdekedjan i läkemedelsutveckling.

– Det ger goda förutsättningar att upptäcka nya biomarkörer och utveckla nya läkemedel, vilket förhoppningsvis leder oss närmare till att finna botemedel mot Alzheimers sjukdom, säger Bengt Winblad, projektkoordinator och professor i geriatrik vid NVS.

SyDAD är ett så kallat European Training Network (ETN). Forskarskolan finansieras av Horizon 2020 Marie Sklodowska Curie Actions. Besök sydad.eu för mer information om varje doktorandprojekt och hur du ansöker.

Deltagande organisationer
Karolinska Institutet, Huddinge, Sverige (koordinator): 4 doktorandtjänster
University of Bordeaux, France: 3 doktorandtjänster
University of Milano, Italy: 3 doktorandtjänster