Publicerad: 2024-09-25 16:23 | Uppdaterad: 2024-09-26 14:38

Annika Östman Wernerson: En långsiktig finansiering är avgörande för forskning och utbildning

Kontorsklädd kvinna utomhus
Karolinska Institutets rektor Annika Östman Wernerson Foto: Liza Simonsson

Vackra september har kommit med flera goda nyheter, och några som innebär att vi får vänta och se. När regeringen lade fram sin budgetproposition för 2025 den 19 september är det ännu inte helt tydligt vilka satsningarna blir för universitet och högskolor.

Vad vi kan konstatera är att de ekonomiska förutsättningarna för utbildning på grund- och avancerad nivå samt för forskning och utbildning på forskarnivå inte innebär någon generell besparing.

Däremot finns signaler om att excellens och kvalitet samt internationalisering och innovation kan komma att avgöra hur basanslagen fördelas. Hur detta kommer att se ut i sak får vi reda på när regeringen presenterar sin forsknings- och innovationsproposition i slutet av 2024. Att banbrytande teknik och life science kommer att prioriteras har redan aviserats, men vilka satsningar det handlar om återstår att se.

Finansiell trygghet när det gäller de direkta anslagen och basanslagen till forskning samt ersättningsbeloppen för högre utbildning är helt avgörande för att KI ska kunna skapa attraktiva karriärvägar och anställningar för forskare och lärare, samt för att attrahera och behålla framtida studenter. En långsiktig finansiering behövs även för att behålla vår position som ledande medicinskt universitet internationellt.

Möte med de nordiska universitetens rektorer

Den 23 och 24 september befinner jag mig i Bryssel för att delta i Nordic University Days (Nordiska universitetsdagarna) tillsammans med rektorer från andra nordiska universitet. På agendan står bland annat nästa europeiska ramprogram, FP10, för forskning och innovation.

Forskningsfinansieringen från EU är ytterligare en viktig förutsättning för KI:s forskning. Hittills har vi varit mycket framgångsrika i att få medel från det pågående ramprogrammet Horisont Europa. Vi kan också vara stolta över årets Starting Grants för unga forskare och akademiker i hela Europa. Sex projektansökningar från forskare vid KI och anslag på sammanlagt på 9,8 miljoner euro delades ut av Europeiska forskningsrådet (ERC) i år – ett viktigt erkännande för KI. Varmt grattis till er!

KI attraktiv som arbetsgivare

Även bland Sveriges arbetsgivare finns KI med på en hedersam plats. För tredje året i rad platsar Karolinska Institutet på listan över Sveriges 100 mest attraktiva arbetsgivare enligt studenter och unga akademiker. I år i sällskap med både Lunds universitet och Stockholms universitet. Personligen anser jag att vi medarbetare och studenter tillsammans genom vår placering på listan får en bekräftelse på att vi lyckas skapa en välkomnande och kreativ arbets- och studiemiljö.

Även årets anseendeindex visar en positiv tendens. Där har KI ökat med fyra punkter, från 66 till 70. Med 70 skattningspoäng ligger KI i den övre halvan av topplistan i årets anseendeindex och kurvan går stadigt uppåt.

Life science-satsning ska fortsätta stärkas

Anna Martling har bestämt sig för att avgå som Scientific Director Life Science vid KI. Beslutet kommer som en följd av universitetsledningens bedömning att det föreligger en intressekonflikt och att rollen inte går att kombinera med Annas externa styrelseuppdrag inom den privata medtech- och life science-sektorn.

Anna Martling kommer även fortsatt att vara en viktig tillgång för KI i de andra sammanhang som hon medverkar i kring universitetets verksamhet – och där hennes engagemang i näringslivet inte innebär någon intressekonflikt. Vi ser nu över hur KI:s strategiska satsning inom detta område ska fortsätta och stärkas.

Nu ser vi fram mot Nobelpristider, som inleds med offentliggörandet av Nobelpriset i fysiologi eller medicin den 7 oktober. Framför allt är alla Nobelpriser gyllene tillfällen att ta del av och fördjupa sina kunskaper om upptäckter som har gjort mänskligheten den största nytta. Jag önskar alla medarbetare och studenter en nyfiken och härlig fortsättning på hösten!

Rektor just nu

Annika Östman Wernerson skriver om aktuella frågor för universitetet under vinjetten "Rektor just nu". Hennes texter publiceras bland annat på sidan Aktuellt från universitetsledningen och i nyhetsbrevet KI-nytt till KI:s medarbetare. Tidigare publicerade texter finnas att läsa i nyhetsarkivet.