Publicerad: 2024-10-23 15:21 | Uppdaterad: 2024-10-23 15:44

Annika Östman Wernerson: Arbetet för att underlätta internationella utbyten viktigare än någonsin tidigare

Kontorsklädd kvinna utomhus
Karolinska Institutets rektor Annika Östman Wernerson. Foto: Liza Simonsson

I år firar Karolinska Institutet 25 år av stöd till gästforskare och utländska doktorander. Delade kunskaper och erfarenheter leder till innovation och framsteg, och därför behöver vi våra internationella samarbeten så väl. För våra gästforskare och utländska doktorander finns flera stödfunktioner för att mottagandet ska bli så bra som möjligt.

Den samordnande funktionen, som bland annat består av International Staff Services, KI Housing och Karriärservice med flera, arbetar för att skapa en framgångsrik och inkluderande forskningsmiljö. Allt detta är värt att uppmärksamma.

Utmaningarna, både då som nu, inkluderar migrationsrättsliga regelverk, bostadsfrågor, kunskaper i svenska, en fortsättning på karriären i Sverige samt sysselsättningsmöjligheter för medföljande partner.

Samarbete med andra samhällsaktörer är avgörande och vi ser fram emot ytterligare framsteg. Ett exempel är regeringens utredning om förslag på åtgärder som förbättrar möjligheterna att attrahera och behålla utländska doktorander och forskare i Sverige. Låt oss fortsätta verka för insatser för att både universitetet som helhet och våra stödfunktioner tillsammans kan skapa en så välkomnande och effektiv miljö som möjligt för internationella talanger.

Förnyelser av samarbetsavtal med Kina

Att främja akademiskt samarbete utanför Sverige är ett av våra viktigaste uppdrag som internationellt universitet. Under förra veckan besökte jag Kina, tillsammans med kollegor från internationella kansliet. Förutom möten med rektorer och andra företrädare vid Shanghai Jiao Tong University, Fudan University, Shandong University, Chinese Academy of Medical Sciences och Peking University samt universitetens samarbetssjukhus, hade jag förmånen att föreläsa för studenter vid tre av universiteten på temat Globalisering av högre utbildning

Varje år sampublicerar KI-forskare och forskare vid kinesiska universitet över 600 publikationer och KI har ett stort nätverk av alumner i Kina. Vårt engagemang i landet sträcker sig tillbaka till 1970-talet och har utvecklats i takt med det kinesiska forskarsamhällets framväxt. Under resan signerade jag fyra förnyelser av pågående samarbetsavtal för fortsatt akademiskt samarbete. Vid möten med hälso- och utbildningsministrarna lyfte vi också vikten av akademisk frihet.

Satsning på life science-klustrets utveckling

En annan satsning är att Stockholm-Uppsalaregionen ska bli en av världens ledande life science-regioner. Under en konferens den 10 oktober i Aula Medica samlades stora delar av life science-sektorn i Uppsala-Stockholm för att diskutera hur life science-klustret ska utvecklas.

Som medicinskt universitet är KI en självklar del av detta, och satsningen syftar till att bredda vår samverkan med hälso- och sjukvården och öka våra möjligheter till ömsesidigt utbyte med företag och andra aktörer i life science-sektorn. Det måste bli enklare att samarbeta mellan delarna, vilket var en av de diskussioner som konferensen tog upp.

Beslut om ersättning för fryshaveri

Den 15 oktober fattades beslut om ersättning för fryshaveriet i Neo. Institutionen för medicin, Huddinge (MedH) kompenseras med totalt 30 miljoner kronor som ska fördelas av prefekt till de drabbade forskarna, oavsett institutionstillhörighet. Forskningsmaterialet som gått förlorat är förstås oersättligt, men med dessa 30 miljoner kan vi genom rektorsmedel nu främst ge stöd till de unga forskare som fått sina forskarkarriärer påverkade, och ge goda möjligheter för att verksamheten ska kunna återskapa biobanker och insamlandet av forskningsmaterial.

Orsakerna till fryshaveriet stod att finna på flera olika nivåer i organisationen och den ersättning som vi nu är överens om är ett bidrag från rektorsnivån, men även institutionen MedH förväntas bidra ekonomiskt för att i någon mån kompensera de verksamheter som har drabbats.

När vi nu närmar oss halvtid i höstterminen hoppas jag att alla medarbetare och studenter kan känna sig stolta över hur forskningsprojekt, utbildning och studier drivs framåt i det dagliga, och vad vi ständigt åstadkommer. Passa även på att fira detta genom att njuta av höstens färger under lediga dagar!

Rektor just nu

Annika Östman Wernerson skriver om aktuella frågor för universitetet under vinjetten "Rektor just nu". Hennes texter publiceras bland annat på sidan Aktuellt från universitetsledningen och i nyhetsbrevet KI-nytt till KI:s medarbetare. Tidigare publicerade texter finnas att läsa i nyhetsarkivet.