Publicerad: 2019-09-25 13:07 | Uppdaterad: 2019-09-25 13:46

Anna Wedell får Forska!Sveriges Forskarutmärkelse 2019

Professor Anna Wedell

Vi gratulerar professor Anna Wedell vid gruppen Medfödda endokrina och metabola sjukdomar, institutionen för molekylär medicin och kirurgi, som får Forska!Sveriges Forskarutmärkelse 2019 för sitt viktiga arbete att upptäcka medfödda och ärftliga ämnesomsättningssjukdomar hos barn.

Prismotivering

”Idag föds cirka ett av tvåtusen barn med en störd ämnesomsättning, innefattande många hundra ovanliga tillstånd. Sjukdomarna beror på ärftliga störningar i kroppens kemiska reaktioner som ofta leder till hjärnskador. Hjärnan är särskilt känslig, men de flesta organ kan drabbas.

– Genom ett högteknologiskt genetiskt detektivarbete har Anna Wedell och hennes forskargrupp hittat den molekylära grunden för flera av dessa ämnesomsättningssjukdomar. Med denna utmärkelse vill vi uppmärksamma hennes viktiga arbete för att rädda liv, säger Anna Nilsson Vindefjärd, generalsekreterare Forska!Sverige.”

Priset delas ut i samband med Forska!Sverige-dagen den 2 oktober 2019.

Läs hela pressreleasen från Forska!Sverige om utmärkelsen

Forska!Sverige är en oberoende stiftelse som verkar för att förbättra villkoren för medicinsk forskning och dess tillämpning. Stiftelsen har grundats av personer från olika delar av samhället: politik, vård, universitet, näringsliv, patientföreningar, kultur och professionsförbund. Forska!Sveriges vision är att medicinsk forskning och företag ska utvecklas i eller flytta till Sverige och att medicinska framsteg snabbt ska komma befolkningen till godo.