Publicerad: 2019-05-24 13:53 | Uppdaterad: 2020-02-21 13:00

András Simon ny prefekt på CMB

András Simon har utsetts till prefekt vid institutionen för cell- och molekylärbiologi (CMB).

András Simon Foto: Ulf Sirborn

Utnämningen gäller fem år och undertecknades av KI:s prorektor Karin Dahlman-Wright från och med 1 juni 2019. Professor András Simon tog över 1 januari 2019 som tillförordnad prefekt efter tidigare prefekten Christer Höög.

Född i Budapest, Ungern, 1969, har András Simon studerat biologi vid Uppsala universitet. Under sin forskarutbildning vid Ludwig-institutet för cancerforskning i Stockholm, med Ulf Eriksson som handledare, fokuserade han på retinoidmetabolism i ögonhinnans pigmentepitel. Efter att ha fått doktorsexamen 1999 blev han intresserad av salamanderregeneration och flyttat till University College London i Storbritannien, för att arbeta med Jeremy Brockes.
Sedan 2003 är han gruppledare vid Institutionen för cell- och molekylärbiologi, Karolinska Institutet, där hans grupp studerar de cell- och molekylära mekanismer av salamandernas regenerativa förmågor och 2014 blev András Simon professor i cell- och molekylärbiologi.