Publicerad: 2013-01-24 00:00 | Uppdaterad: 2014-02-13 14:53

Anders Hamsten installeras som rektor för KI

1978 tog Anders Hamsten sin läkarexamen vid Karolinska Institutet. På fredag den 25 januari, installeras han som universitetets nye rektor under en högtidlig ceremoni i Stockholms stadshus.

Under pompa och ståt lämnar före detta rektor Harriet Wallberg-Henriksson över stafettpinnen till Anders Hamsten, som därmed blir den tjugoförste i ordningen att leda Karolinska Institutet. Dagen inleds med ett vetenskapligt symposium och avslutas med mat och dryck i Blå hallen och Gyllene salen.

Symposiet direktsänds på webben med start klockan 09:00, se länken nedan. Bland föreläsarna finns Nobelpristagaren i kemi 2003 Peter Agre som kommer att tala under rubriken "Science as a tool for international diplomacy" och Anne Glover, EU-kommissionens chefsrådgivare i vetenskapliga frågor.

Det är regeringen som anställer rektorn för Karolinska Institutet, och Anders Hamsten kommer att leda Sveriges främsta medicinska universitet fram till den 31 december 2018.

- Anders Hamsten kommer att fylla rollen utomordentligt bra. Det är också tillfredsställande att han har ett mycket stort stöd i organisationen, säger Susanne Eberstein, styrelseordförande vid Karolinska Institutet.

Som rektor vill Anders Hamsten stärka och tydliggöra de akademiska karriärvägarna, så att lovande unga forskare känner sig trygga och vågar satsa på sin forskning. Målet är att göra Karolinska Institutet ännu mer attraktivt för forskare och på så sätt stärka universitetets redan starka ställning. Det kommer i nästa led att underlätta vid internationella rekryteringar.

- Ett annat mål jag har som rektor är att satsa på grundutbildningarnas kvalitet, så att Karolinska Institutet fortsätter att locka de mest kreativa, energiska och entusiastiska studenterna. Ett sätt att stärka den pedagogiska kärnan är att åter ta in de seniora lärarna på grundutbildningen. Dem får studenterna på grundutbildningen ofta inte träffa i dag, vilket är synd eftersom det brukar vara uppskattade möten, säger Anders Hamsten.

Slutligen vill Anders Hamsten även utveckla samspelet med hälso- och sjukvården, så att forskning och undervisning inte kommer i kläm till följd av förändrade patientflöden när allt fler vårdgivare etableras och stora patientgrupper flyttas ut från sjukhusen.

Anders Hamsten är professor i kardiovaskulära sjukdomar och överläkare vid hjärtkliniken på Karolinska universitetssjukhuset.

- Min dubbla bakgrund som experimentellt inriktad klinisk forskare och läkare med drygt 30 års patientarbete i kliniken och i olika ledningsfunktioner inom universitetssjukhuset gör mig väl skickad att utveckla Karolinska Institutets samspel med sjukvården, säger Anders Hamsten.