Publicerad: 2020-09-02 15:36 | Uppdaterad: 2020-09-02 15:36

Alternativa urvalet till läkarprogrammet (PIL) våren 2021 ställs in

Karolinska Institutet ställer in det alternativa urvalet till läkarprogrammet (PIL) inför vårterminen (VT) 2021. I antagningsomgången VT 2021 används i stället urvalsgrunderna till programmet betyg (66 procent) och högskoleprovet (34 procent).

Smittspridningen av covid-19 och de omfattande åtgärder som genomförs och kommer att genomföras sedan pandemiutbrottet ligger till grund för beslutet. Situationen under hösten 2020 är fortsatt ansträngd för såväl läkarutbildningen vid KI som för sjukvården i Region Stockholm.

Sakkunniga viktiga vid intervjumoment

– Omkring 400 sökande gör PIL-prov och intervjuer vid varje PIL-omgång. För att genomföra intervjuerna krävs att vi på KI anlitar sakkunniga, bland annat läkare som har sin huvudsakliga sysselsättning inom sjukvården i Region Stockholm, säger Christopher Sönnerbrandt, chef för enheten för antagning, examen och disputation vid KI.

De flesta sökande är i åldersgruppen 18–29 år. Många reser från andra orter i Sverige.

För att garantera rättssäkerhet och kvalitet i det alternativa urvalet är det nödvändigt att samtliga sökande genomför prov och intervjuer samtidigt och i lokaler på KI:s campus i Stockholm. Det är inte möjligt att genomföra PIL på distans.

Teoretisk utbildning på distans

Huvuddelen av den teoretiska utbildningen på KI kommer även under hösten 2020 att fortsätta på distans för att möjliggöra campusbaserad undervisning för prioriterade grupper och aktiviteter. PIL-prov är inte en prioriterad aktivitet i detta läge, enligt beslut av KI.

Ledningen för läkarprogrammet, som inom KI är de som ansvarar för genomförandet av PIL, har med utgångspunkt i Folkhälsomyndighetens rekommendationer samt KI:s beslut om prioritering av grupper och aktiviteter i KI:s lokaler, utrett alla möjligheter att på ett rättssäkert sätt genomföra PIL – utan att riskera smittspridning. Mot bakgrund av det kom KI fram till att det inte är möjligt att genomföra PIL.