Publicerad: 2022-03-22 17:01 | Uppdaterad: 2022-03-22 17:01

Adjungerad professor i mångkulturell hälso- och sjukvårdsforskning om hotet mot folkhälsan i Ukraina

Människor med packning, ryggen mot åskådaren, tecknad bild.
Foto: Pixabay

Den 18 mars 2022 anordnade Invandrarindex tillsammans med Delmi och Tankesmedjan Fores ett webbinarium om situationen i Ukraina och vad det kan innebära för svenskt mottagande. Där förmedlade ledande företrädare för viktiga funktioner och organisationer sin bild av det aktuella läget liksom möjliga konsekvenser för Sverige och Europa. Från Karolinska Institutet och Institutionen för lärande, informatik, management och etik (LIME) medverkade forskaren Solvig Ekblad.

Webbinariet "Flyktingar i och från Ukraina - Vårt mottagande och vår hjälp" samlade bl a företrädare för Migrationsverket, Svenska Röda Korset, UNHCR, Centrum för Östeuropastudier, Invandrarindex, Ukrainska Alliansen, Rädda Barnen, Delmi, Karolinska Institutet och Södertörns högskola som alla gav sin bild av det aktuella läget liksom möjliga konsekvenser för Sverige och Europa.

Från Karolinska Institutet och Institutionen för lärande, informatik, management och etik (LIME) medverkade adjungerade professorn Solvig Ekblad som förmedlade att Kriget i Ukraina hotar folkhälsan akut och på lång sikt - kraftsamling krävs nu

Solvig Ekblad är legitimerad psykolog vid Akademiskt primärvårdscentrum, SLSO, och adjungerad professor i mångkulturell hälso- och sjukvårdsforskning och forskargruppsledare för Culture Medicine, Institutionen LIME, Karolinska Institutet.

Webbinariet (länkat nedan) anordnades av InvandrarindexDelegationen för migrationsstudier och Tankesmedjan Fores.