Publicerad: 2011-03-08 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:27

38 miljoner euro till forskning om RA

[NYHET 2011-03-08] Karolinska Institutet och Leiden University Medical Center (LUMC), Nederländerna, har fått i uppdrag att samordna det mest omfattande europeiska forskningssamarbetet inom området reumatoid artrit (RA) någonsin. Projektet, kallat Be The Cure (BTCure), finaniseras de kommande fem åren genom organisationen Innovative Medicines Initiative (IMI) och syftar till att utveckla nya diagnostiska verktyg och behandlingar vid RA.

Lars KlareskogFoto: Jan-Olav Wedin

IMI är ett samarbete mellan EU och läkemedelsindustrins europeiska samarbetsorganisation EFPIA. Syftet med det nu aktuella projektet är att kombinera akademiska och industriella resurser i avsikt att öka både grundläggande förståelse för sjukdomsprocesser och terapeutisk utveckling, särskilt inom området för personlig medicin. BTCure har en total budget på 38 miljoner euro och omfattar 34 partners från hela Europa.

- Vi kommer bland annat att utveckla nya diagnostiska metoder för att upptäcka tidiga former av RA samt skapa verktyg för att skilja dessa åt, där olika molekylära mekanismer är inblandade och där det kan finnas behov för olika behandlingar, säger Lars Klareskog, professor vid Karolinska Institutet och administrativ koordinator av det nya IMI-projektet.

För mer information, kontakta: