Publicerad: 2025-02-18 15:03 | Uppdaterad: 2025-02-18 15:20

3 frågor till Johanna Lanner – ordförande i STUFF

Närbild på leende Johanna Lanner som står utomhus med skymt av lövverk i bakgrunden.
Johanna Lanner. Foto: Mats Rundgren

Den nya utbildningsorganisationen som lanserades den 18 juni 2024 innebar att två nya arbetsgrupper skapades, utöver utbildningsnämnden (UN). Dessa två är Styrgruppen för undervisning på FyFa (STUFF) och ett team för grundutbildningen (Team GUA). Johanna, vad är det senaste inom STUFF?

1) Vad är status inom STUFF?

Vårt uppdrag är kortfattat att arbeta med strategin framåt för undervisningsorganisationen på FyFa. Det är strategigruppen i ledningsgruppen som ger uppdrag till STUFF och vi identifierar de generiska principer som behövs för att bygga en hållbar framtid. Frågor vi arbetar med inkluderar hur vi kan rekrytera och sprida ansvaret inom undervisningen, samt hur vi ska fördela undervisningsuppdraget på kort och lång sikt.

Under hösten påbörjade vi arbetet med att dela in undervisningsorganisationen i olika ämnesbaserade kluster, bland annat genom en workshop på Brygghuset i november. Det syftar till att skapa en mer strukturerad och effektiv organisation.

2) Vilka utmaningar finns i dagsläget och hur hanterar ni dem?

En av de största utmaningarna är att hitta en balans där alla bidrar till undervisningen utan att känna att det blir för mycket undervisning för den enskilda individen. Vi är både forskare och lärare – målet är att skapa en balans mellan rollerna och en kultur där alla hjälper till. Det tror jag ger en starkare kollegial gemenskap och gynnar hela organisationen.

Det sker också mycket på central nivå inom KI, bland annat med en ny resursfördelningsmodell. Vi behöver navigera mellan att driva våra egna initiativ och samtidigt harmonisera med centrala beslut. Vi arbetar med att bygga en organisation där gemenskap, ansvarstagande och viljan att bidra till kollektivet är centrala principer.

Utöver pedagogisk och ämnesmässig kompetens handlar det också om att ta ansvar för praktiska delar, som att skriva tentafrågor och bidra till undervisningens olika delar. Vi ser över strategier för att fördela dessa uppgifter på ett hållbart sätt.

3) Vilket är nästa steg?

Nästa steg innefattar att arbeta vidare med klustrens sammansättning och samarbete, samt se till att vi även på lång sikt har hög kompetens i alla ämnen vi undervisar. Vi ser också över hur vi kan stärka onboarding av nästa generation, inklusive hur doktorander kan involveras i undervisningen. 

Läs mer om FyFas förändringsresa här: FyFa i förändring