Publicerad: 2015-11-04 09:45 | Uppdaterad: 2015-11-04 09:47

163 miljoner kronor till KI från Cancerfonden

Cancerfonden delar ut 383 miljoner kronor till svensk cancerforskning nästa år. En rekordutdelning enligt Klas Kärre, ordförande för Cancerfondens forskningsnämnd. Karolinska Institutet får 163 miljoner kronor varav 64,6 miljoner kronor i nya beviljade anslag.

Cancerfondens forskningsnämnd beslutade under tisdagen vilka forskningsprojekt som får anslag under nästa år. Rekordutdelningen på 383 miljoner kronor går till totalt 479 forskningsprojekt.

– Det är fantastiskt att i år igen kunna dela ut ett rekordstort anslag till svensk cancerforskning. Tack vare gåvor från privatpersoner och företag får nu fler forskare möjligheten att hitta nya metoder för att förebygga, upptäcka och behandla cancer, säger Klas Kärre, ordförande för Cancerfondens forskningsnämnd i ett pressmeddelande.

Thomas Helleday vid KI, som studerar om cancercellernas DNA-reparationssystem kan bli en ny måltavla för läkemedel mot cancer, är en av de som får störst anslag, 2 250 000 per år i tre år. Den andra är Christer Betsholtz, vid Uppsala universitet och KI, som forskar om hjärntumörer.