Publicerad: 2017-01-16 14:18 | Uppdaterad: 2017-01-18 08:33

15 miljoner euro till KI-koordinerat projekt om MS-behandling

Projektet MultipleMS, som leds från Karolinska Institutet, har fått 15 miljoner euro från EU-kommissionen. Syftet med projektet är att ta fram individanpassade behandlingar för patienter med multipel skleros (MS).

I projektet går universitet och företag från tolv europeiska länder samt från USA samman för att skräddarsy utvecklingen och användandet av individuellt anpassade MS-behandlingar.

– Det som är unikt med det här projektet är storleken på samarbetet och den enorma mängd av olika patientdata som kommer att kombineras så som klinisk, genetisk, epigenetisk, molekylär, avbildnings- och livsstilsdata, säger projektets koordinator Ingrid Kockum, professor vid Karolinska Institutets institution för klinisk neurovetenskap.

MS är en neurologisk sjukdom som angriper hjärnan och ryggmärgen. Sjukdomen drabbar över två miljoner människor i världen och något botemedel finns inte i dagsläget.

Resultaten av nuvarande behandlingar varierar stort från patient till patient vilket gör det svårt att förutse hur patienter kommer att svara på behandlingar.

– Det nya med vårt tillvägagångssätt är att vi använder MS-sjukdomens mångfacetterade natur som utgångspunkt för att identifiera möjligheterna till individanpassad behandling, säger Ingrid Kockum.

För att kunna spåra olika sjukdomsegenskaper är över 50 000 patienter med MS och 30 000 friska individer är inkluderade i projektet. MultipleMS är baserat på det arbete som genomförts av Nordic MS genetic network, the International MS Genetics Consortium (IMSGC) och International Human Epigenome Consortium (IHEC).