Publicerad: 2007-10-10 00:00 | Uppdaterad: 2013-11-26 10:27

100 miljoner till nationellt barncancernätverk

Barncancerfonden har beslutat att stödja ett nationellt forskningsnätverk kring neurala barncancertumörer av typen neuroblastom och tumörer i centrala nervsystemet.

Per Kogner, professor vid Karolinska Institutet, och Birgitta Lannering, barncancerläkare och forskare vid Drottning Silvias Barn- och ungdomssjukhus och Sahlgrenska Akademin, kommer att leda nätverket.

Syftet är att samordna och stimulera forskningen för att öka överlevnaden och livskvaliteten hos barn med neurala barncancertumörer. Barncancerfonden planerar att lägga 100 miljoner kronor på forskningen under en period på fem till tio år. Namnet på det nya nätverket är NBCNS, Neuralt BarnCancerNätverk i Sverige. Birgitta Lannering kommer att leda nätverket tillsammans med Per Kogner som är barncancerläkare och forskare vid Astrid Lindgrens Barnsjukhus och Karolinska Institutet.

För mer information, kontakta: