Publicerad: 2014-06-12 09:43 | Uppdaterad: 2014-06-12 09:48

100 miljoner kronor till projekt om folksjukdomar

I slutet av maj beslutade innovationsmyndigheten Vinnova att satsa 100 miljoner kronor på utvecklingsprogrammet SIO Folksjukdomar, som initierats av Länsstyrelsen Stockholm. Programmet är ett av fem områden som väljs ut till strategiskt innovationsområde, SIO.

Karolinska Institutet är ordförande för programmet. Programkontoret är lokaliserat till Lunds universitet. Aktörer från läkemedelsindustrin, högskolor och universitet samt hälso- och sjukvård får genom programmet möjlighet till nya samarbeten. Programmet är inledningsvis fokuserat på diabetes. Förhoppningen är att programmet ska leda till utveckling av vård och behandling av personer med diabetes, och tillväxt i life science- företag. Även om diabetes är först ut är tanken att lärdomar ska kunna dras för att även förbättra innovationsklimatet för andra folksjukdomar, exempelvis cancer eller artros.