Event type
Annan
Välkomstceremoni för nya studenter

2022-01-21 13:30 Add to iCal
Lead

Är du ny student vårterminen 2022? Då är du välkommen till KI:s välkomstceremoni den 21 januari på eftermiddagen. Delta på ceremonin för att lära känna KI och vad studentlivet har att erbjuda!

Content

Mer information kommer publiceras på denna sida närmare eventet samt skickas till din mejl. 

Publicerad: 2021-12-02 11:13 | Uppdaterad: 2021-12-03 14:18

Sök till DATAETHICS Virtual Winter School 2022

DATAETHICS Virtual Winter School 2022: “Health data empowerment and artificial Intelligence – Ethical dilemmas, advantages and challenges” .

Är du student eller doktorand inom medicin, biomedicin och biovetenskap vid KI?  Vill du diskutera betydelsen av etiska aspekter vid vetenskaplig hantering av biomedicinsk ”Big Data” och lyssna till den senaste utvecklingen inom datavetenskap, bioinformatik och tillämpad artificiell intelligens (AI) inom (bio)medicin?

5-dagars kurs

Denna 5-dagars kurs erbjuder ett unik blandning av föreläsningar och aktiviteter där du får bekanta dig med värdekedjan av etiska, sociala och juridiska överväganden vid tillämpningen av artificiell intelligens (AI) inom (bio)medicin. Du kommer träna dina transversella kompetenser och färdigheter och få stora möjligheter att nätverka med studenter och experter från bland annat de nio ledande europeiska lärosätena inom  Eurolife, samt med företrädare från industrin.

Mer information

Mer information om kursen och ansökan hittar du på DATAETHICS webbplats

DATUM: 24-28 januari 2022
TID: flexibelt schema (publiceras senare)
PLATS: Virtuell
UNDERVISNINGSSPRÅK: Engelska
SISTA ANSÖKNINGSDAG: 17 december 2021 kl 12:00 (CET)
MÅLGRUPP: Kandidat- och masterstudenter samt doktorander inom medicin, biomedicin och biovetenskap

Detta är den andra gemensamma kursen inom det Erasmusfinansierade strategiska partnerskapet DATAETHICS som leds av Eurolife, ett nätverk av 9 forskningsintensiva europeiska universitet. DATAETHICS kurser fokuserar på etiska aspekter av vid hantering av stora datamängder inom (bio)medicin.

Kontakt

Event type
Internt möte
NeurotechRI kickoff meeting

2022-02-07 13:00 - 16:00 Add to iCal
Online
Location
Crowdcast
Lead

Join us for the kick off of Neurotech Research and Innovation (NeurotechRI)!

Content

Neurotech Research and Innovation (NeurotechRI) is a parallel and interconnected project to NeurotechEU that brings together the same eight (soon to be nine) universities in Europe to transform cooperation in research and innovation in the European University for Brain and Technology NeurotechEU.

The purpose of this project, funded by Horizon 2020, is to set up an actionable and sustainable plan to develop a pan European,inter-institutional and inter-sectoral strategy to help Europe realize its full potential in the global knowledge economy.

Registeration will open soon. Preliminary programme.

13.00
Welcome from the Board of Governors

Tansu Celikel, host Chair of the Board of Governors

13.05
Presentation of the NeurotechRI

Presentation by the Board of Governors of theWPs, the deliverables and the synergies with Neurotech

13.50
The vision of the European Commission for the European Universities

Stijn Delaure, DG R&I, Unit A3 “R&I Actors and ResearchCareers”, European Commission Marta Truco Calbet, DG R&I, Unit C.4 "Reforming European R&I andResearch Infrastructures", EuropeanCommission

14.20
Short break
14.35
Round table discussion: "Graduate students, what are your needs?"

The roundtable will be an open discussion onthe needs of the students and will be chairedby the NeurotechEU Students Society: JuliaSpielbauer (KI), Stephanie Taylor (UBO),Marleen Schoenfeld (OXF), Thirza Dado (RU),Laura Frutos Rincon (UMH)

14.35
Conclusions of the roundtable
15.50
Farewell

Kontakt

Publicerad: 2021-11-29 12:00 | Uppdaterad: 2021-11-29 12:00

Möt Karolinska Institutet på SACO Studentmässa – digitalt, 1-3 december 2021

studenter på campus
studenter på campus Foto: Martin Stenmark

Vill du ha ett jobb där du gör skillnad på riktigt? Är du intresserad av medicin, hälsa och vård? Ta reda på mer om KI:s utbildningar på SACO:s digitala Studentmässa 1-3 december.

SACO Studentmässa är Sveriges största mötesplats för studieval efter gymnasiet. Även i år blir mässan digital och därmed erbjuds alla i hela Sverige möjlighet att besöka mässan.

I Karolinska Institutets monter hittar du information och inspiration om KI:s 13 nybörjarprogram. Mellan klockan 9:00-15:00 kan du få svar på dina frågor av både KI:s studenter och studie- och karriärvägledare.

Det här hittar du i KI:s monter:

  • Möjlighet att chatta/ha videosamtal med våra studie- och karriärvägledare 
  • Möjlighet att chatta/ha videosamtal med studenter 
  • Korta filmer om våra utbildningar
  • Vanliga frågor och svar
  • Länkar till mer information om våra utbildningar

Missa inte att få hem utbildningskatalogen och en goodiebag utan kostnad! 

Vi ses på mässan!

Event type
Föreläsningar och seminarier
Impact! Inspireras av tre KI forskares berättelser

2021-11-26 12:00 - 13:30 Add to iCal
Online
Lead

Det finns många olika vägar att ta om man vill nyttiggöra sin forskningsbaserade kunskap. I detta seminarium får vi lyssna på tre KI-forskare som paketerat och spridit sin forskningskunskap på olika sätt: som folkbildare, som entreprenör och som expert i en internationell organisation.

Content

Målgrupp

student, doktorander, post-doc och forskare

Om talarna

  • Jessica Norrbom har ett stort intresse för populärvetenskaplig kommunikation, driver podcasten ”Frisk utan flum-podden”, och är medförfattare till flera böcker riktade till allmänheten. Hon är föreläsare och forskare vid institutionen för fysiologi och farmakologi vid KI.
  • Julienne O'Rourke är konsult vid Knowledge Engineering Hub, Världshälsoorganisationens (WHO) regionala kontor Western Pacific, där hon använder unika problemlösningsmetoder för att hjälpa medlemsstaterna och WHO att hantera hälsoutmaningar. Julienne har en doktorsexamen i genskadereparation och cancer, en kandidatexamen i farmakologi, båda från University of Melbourne, Australien, och en postdoc vid KI.
  • Gustaf Öqvist Seimyr är medgrundare till företaget Lexplore som kartlägger skolelevers läsförmåga baserat på eyetracking och artificiell intelligens. Gustaf är forskare inom datorlingvistik med inriktning på mätning och analys av ögonrörelser vid Marianne Bernadotte Centrum, KI.

Arrangörer

  • External Engagement Office, Avdelningen för forskarstöd vid KI
  • KI Karriärservice 
  • KI Innovations

Registrering

Vänligen registrera dig med din KI-e-postadress. Registrera dig här för att få zoomlänken.

 

Kontakt

Event type
Annan
Online granskning av CV, personligt brev eller LinkedIn - begränsat erbjudande

2021-11-18 till
2021-11-19 Add to iCal
Campus Solna
Location
Aula Medica
Lead

Ta chansen och få ditt CV, personliga brev eller LinkedIn profil granskat av experter! Läs mer om hur och var du kan få din kod nedan.

Content

I samarbete med Go Monday, erbjuder KI Karriärservice ett begränsat antal personer en valfri granskning av CV, personligt brev eller LinkedIn profil. 

Först till kvarn att registrera sig gäller!

Målgrupp

Studenter, doktorander, postdocs och forskare på KI som är besökare på CHaSE - Careers in Health and Science Exposition

Registrering

Besök KI Karriärservice bord på CHaSE den 18-19 november i Aula Medica på Campus Solna, Nobels väg 6, för att registrera dig och få en kod. 

Kontakt

ki-student@ki.se

Publicerad: 2021-11-11 12:09 | Uppdaterad: 2021-11-11 12:10

Det tvärdisciplinära samarbetet var nyckeln till lösningen i årets Skillbridge Student Case Challenge

Fyra studenter står på scenen och ler efter att ha tagit hem vinsten i Skillbridge 2021
Vinnarlaget i Skillbridge Student Case Challenge 2021, Ala Abdallah (KI), David Borer (KTH), Lisa Broman (Bergs), Kavya Shukla (SSE) Foto: Privat

Årets Skillbridge Student Case Challenge avgjordes i början på oktober och i det vinnande laget, Team Delta, deltog KI-studenten Ala Abdallah.

Skillbridge Student Case Challenge är en årlig tävling där studenter från Karolinska Institutet, Berghs School of Communication, Kungliga Tekniska Högskolan och Handelshögskolan i Stockholm samarbetar för att ta sig an ett utmanande case där de ska lösa verkliga utmaningar från företag. I varje lag finns minst en student från respektive skola representerat för att utveckla samarbeten mellan tvärdisciplinerna kommunikation, ekonomi, teknik och medicin.

Årets case-utmaning presenterades av läkemedelsföretaget Pfizer och berörde ämnet offentlig-privat samverkan. Utmaningen handlade om precisionsmedicin och de utmaningar som gör att användningen släpar efter trots påvisade fördelar. Lagen skulle komma fram till en lösning på hur olika institutioner i Sverige kan samarbeta för att underlätta åtkomsten och tillgången för precisionsmedicin i det svenska hälsosystemet.

Ala Abdallah är internationell student vid Karolinska Institutet och kommer från Jordan. Hon läser mastersprogrammet i bioentreprenörskap och var en av deltagarna i det vinnande laget Team Delta.

– När Pfizers country manager, Marcus Stjernström, presenterade resultaten och det var mitt lag, team Delta, som vann tävlingen kände jag mig oerhört tacksam för det fantastiska laget som jag var en del av under den här tävlingen. Vi har olika akademiska bakgrunder och erfarenheter. Gemensamt täckte vi alla aspekter i utmaningen och lyckades ha den vinnande lösningen, säger Ala.

Publicerad: 2021-11-10 16:06 | Uppdaterad: 2021-12-02 10:26

Digitala verktyg i undervisningen på KI utvecklas även efter pandemin

Förelsäningssal med studenter och professor som föreläser.
Utbildning i föreläsningssal på campus Flemingsberg. Foto: Erik Flyg

Upplevelsen av den snabba omställningen till distansstudier under pandemin har utvärderats i en ny rapport. Här finns röster från både lärare och studenter som nu ska användas för att utveckla undervisningen vidare.

– En av de största lärdomarna är de många fördelarna med att arbeta mer digitalt. Här finns flera verktyg och metod som lärarna nu kan fortsätta använda i sin undervisning, säger Annika Östman Wernerson, vicerektor för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Karolinska Institutet. 

Rapporten ”Undervisning och examination i digitala miljöer: uppföljning av lärares och studenters upplevelser” spänner över läsåret 2020–2021. Syftet har varit att följa upp hur den digitala distansundervisningen upplevts av både lärare och studenter. 

– Vi har gjort flera löpande utvärderingar som visat att merparten av studenterna upplevt att den digitala omställningen fungerade väl. Många är glada över möjligheterna till distansstudier och att kunna repetera med hjälp av inspelade föreläsningar, medan andra har saknat interaktionen med lärare och andra studenter, säger Annika Östman Wernerson. 

Stora insatser och vilja att bidra

Att det fungerade så väl kan förklaras av lärarnas stora insatser och studenternas vilja att bidra, men det faktum att det fanns digitala lösningar att tillgå, som KI:s digitala lärplattform, har varit av stor betydelse. 

– Redan innan pandemin låg KI väl till när det gäller användningen av digitala verktyg i undervisningen, vilket också var en av anledningarna till att vi kunde hantera omställningen så väl, säger Alexander Klaréus, ordförande för Medicinska Föreningen.

Han betonar dock att pandemin i första hand innebar en krishantering. 

– Där lyckades vi tillsammans hantera en svår situation genom att använda fler digitala hjälpmedel. Men den pedagogiska utvecklingen måste ske under strukturerade former och inte utifrån upplevelserna under en kris.

Medicinska Föreningens ordförande Alexander och Odontologiska Föreningens ordförande Dana
Medicinska Föreningens ordförande Alexander Klaréus och Odontologiska Föreningens ordförande Dana Samiean. Foto: N/A

En av de vidareutvecklingar som undervisningen behöver är ett större inslag av hybridlösningar, menar han. 

– Vi behöver därför utveckla fler former av hybridundervisning där du kan välja att vara på plats eller delta på distans utifrån din individuella livssituation. Här har till exempel Yale University utvecklat sätt att med enkla tekniska hjälpmedel lyckas erbjuda liknande alternativ, säger Alexander Klaréus. 

Lärare kan välja undervisningsform

I dag har merparten av undervisningen gått tillbaka till traditionell campusundervisning, även om varje lärare kan välja de former som passar bäst för att uppnå lärandemålen inom respektive kurs. 

– Nu måste vi hitta en bra balans mellan de olika undervisningsmetoder där fokus ska ligga på studenternas lärande. Då är det upp till varje lärare att anpassa sin undervisning till sin kurs och sina studenter. Här kommer vi att se en utveckling av olika former av så kallad ”blended learning”, säger Annika Östman Wernerson.

Samtidigt finns det många utbildningsmoment som inte passar för distansundervisning, menar Dana Samiean, ordförande i Odontologiska Föreningen. Färdighetsträning och laborationer är svårare att utföra med digitala distansverktyg. 

– I våra studenters utbildningar finns många praktiska delar som kräver att man är på plats. Det är viktigt att även de i fortsättningen får ett utrymme medan pandemin visar att flera av de teoretiska delarna passar för digital distansutbildning, säger Dana Samiean.

Utvecklar rätt stöd

Nu pågår ett arbete inom kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå för att utveckla rätt stöd för den fortsatta undervisningen. 

Portrait of Annika Östman Wernerson.
Annika Östman Wernerson vicerektor för utbildning vid Karolinska Institutet. Foto: Erik Flyg

– Här ingår det bland annat att definiera olika begrepp, som till exempel hybridundervisning, för att kunna utvärdera dem i undervisningen. Dessutom är det viktigt att vi fortsätter följa upp olika undervisningsmetoder för att se hur de fungerar för lärandet och för att ta reda på vad studenterna tycker, säger Annika Östman Wernerson. 

Även enheten för undervisning och lärande (UoL) har gjort ett viktigt arbete under pandemin och där pågår fortsatt arbetet för att utveckla stödet till lärarna. Här handlar det om allt från att stärka den digitala infrastrukturen, till exempel lärplattformen, till att öka möjligheterna till digitala examinationer. 

– Vi måste även se till saker som vårt lokalbehov som kan förändras utifrån nya undervisningsformer, säger Annika Östman Wernerson.

Det är viktigt att all pedagogisk utveckling sker utifrån kunskap om vad som underlättar studenternas lärande, betonar hon. 

– Vi vet att studentaktiverande pedagogik är bra och som ett led i detta är det bättre att mer av  lärarnas tid ägnas åt att hjälpa studenterna att omsätta sina kunskaper än till att hålla traditionella föreläsningar. När studenterna får hjälp att använda nya kunskaper för att förstå relevanta problem så ger det en bättre inlärning, säger Annika Östman Wernerson.

Publicerad: 2021-11-09 08:10 | Uppdaterad: 2021-11-09 08:13

Agne Kvedaraite är Årets Tandläkarstudent 2021 vid Karolinska Institutet

Porträtt.
Agne Kvedaraite är Årets Tandläkarstudent vid Karolinska Institutet Foto: Jörgen Jönsson

Agne Kvedaraite tar emot The Bernard Weissman/Dentatus Student Achievement Award, också kallad Dentatuspriset eller Årets Tandläkarstudent, vid Karolinska Institutet i år.

Priset på 10 000 SEK delas ut vid Odontologiska Riksstämman i november. Juryns motivering att tilldela Agne priset lyder:

"Agne Kvedaraite har under sin utbildning visat prov på att kunna tillämpa teoretiska och kliniska kunskaper på ett moget och omdömesgillt sätt. Hon har en utomordentlig god förmåga till självständig reflektion och ställningstagande i sina patientbehandlingar som hon genomför med stor ansvarskänsla, empati och klinisk skicklighet. Agne har i sin patientvårdande verksamhet visat på ett mycket gott empatiskt och etiskt förhållningssätt. Därutöver kommunicerar Agne med personal och patienter på ett föredömligt och ödmjukt sätt och har också i sin roll i Odontologiska föreningen (OF) mycket konstruktivt deltagit i den extraordinära planeringen av den kliniska verksamheten under pandemin."

Vad betyder priset för dig?

Det känns ärofyllt att få ta emot en så fin utmärkelse. Jag tycker att jag har valt ett yrke som passar mig och det känns oerhört betydelsefullt att mina kliniska färdigheter såväl som mitt engagemang har uppmärksammats. 

Vad ska du göra härnäst?

Jag ser fram emot att ta examen och börja arbeta som tandläkare. Min vision med framtiden har alltid varit att kombinera den kliniska vardagen med forskning och det kommer bli spännande att se hur det fungerar i praktiken. 

Pristagare vid Sveriges övriga universitet

Priset delas ut till en tandläkarstudent vid landets fyra utbildningsställen. Vid de andra universiteten togs priset emot av:

  • Göteborgs universitet: Erica Johansson
  • Malmö universitet: Annica Elmart
  • Umeå universitet: Mohamed Abdulkadir Hussein

Om Dentatuspriset

Varje år sedan 1989 tilldelas en student vid varje tandläkarprogram i Sverige Dentatuspriset på 10 000 kronor. Priset delas ut på Odontologiska Riksstämmans invigning.

Publicerad: 2021-11-04 10:22 | Uppdaterad: 2021-11-09 14:15

Årets arbetsterapeutstudenter 2021 från KI

Porträttbild av årets arbetsterapeutstudenter 2021: Stina Nordinge och Caroline Lager, KI.
Årets arbetsterapeutstudenter 2021: Stina Nordinge och Caroline Lager, KI. Foto: Katja Alexanderson

Stina Nordinge och Caroline Lager har fått utmärkelsen ”Årets arbetsterapeutstudenter” av Sveriges Arbetsterapeuter. De har visat på att ny digital teknik med virtual reality inte behöver vara krånglig utan kan lyfta bort faktorer som tid och rum för att istället fokusera på det i människan som mår bra och stärka det.

Juryns motivering: I examensarbetet ”Framtiden är här nu – inte om 30 år. En kvalitativ studie om hur arbetsterapeuter kan tillämpa Virtual reality som aktivitet i vård och omsorg” har de belyst hur arbetsterapeuter kan ta en mer ledande roll inom vården och i det interprofessionella arbetet. Genom sitt arbete har de visat på värdet av arbetsterapi inom tillämpning av virtual reality i vård och omsorg och på så sätt bidragit till digital kunskapsutveckling för arbetsterapeuter.

Utmärkelsen tillkännagavs vid ett frukostseminarium på Arbetsterapins dag den 27 oktober. Förutom äran belönas de med diplom, blommor och en vinstsumma om 5000 kr.

– Ett stort grattis! säger Anna Brorsson, programdirektor vid arbetsterapeutprogrammet, NVS.
– Vi känner oss mycket stolta och glada över att utnämningen till årets arbetsterapeutstudenter tilldelades studenter som gått vårt program, fortsätter hon. Även förra året tilldelades denna utmärkelse till studenter vid vårt arbetsterapeutprogram.

Subscribe to Student