Konferenser och symposier Syntetisk embryologi – kliniska möjligheter och etiska dilemman, KI Syd Etiksymposium 2022

2022-03-30 8:00 - 16:00 Add to iCal
Campus Flemingsberg Jan-Åke Gustafssonsalen, Neo, Blickagången 16

KI Syds första etiksymposium 2022 arrangeras av dekan och institutionsgrupp KI Syd under ledning av Fredrik Lanner (CLINTEC). KI rektor Ole Petter Ottersen och Dekan KI Syd inleder dagen. Världsledande forskare föreläser, följt av diskussioner om vetenskapliga möjligheter, avsaknad av tydliga regler för framväxande teknologier och etiska dilemman.

Tänk om vi kunde konstruera kompletta embryon från stamceller och utveckla dessa i en konstgjord livmoder? Vi kommer att utforska den vetenskap som nu gör detta till verklighet och diskutera de etiska konsekvenserna.

Se den Engelska sidan för mer information.

in-vitro odlat icke-humant primat embryo
In-vitro odlat icke-humant primat embryo Foto: Yan Rang,Karolinska Institutet

Föreläsare bl.a.: Katsuhiko Hayashi, Professor, Kyushu University, Japan. Nicolas Rivron, Group leader at the Institute of Molecular Biotechnology, Austrian Academy of Science, Austria. Marta Shahbazi, Group Leader at MRC Laboratory of Molecular Biology (LMB), University of Cambridge, United Kingdom. Henry T. Greely, Deane F. and Kate Edelman Johnson Professor of Law and Professor, by courtesy, of Genetics at Stanford University, CA, USA. Moderator: Niklas Juth, universitetslektor och docent i medicinsk etik, Karolinska Instititutet.

Mer information finns på den engelska sidan.

Med stöd av Tissue and Motion, Statens Medicinsk-etiska Råd (SMER), CIMED och Region Stockholm.

Marie Franzén Samordnare