Strategi för studentrekrytering - stödjer studenter från första kontakt till studiestart

En ny strategi för studentrekrytering ska bidra till att fler upptäcker KI och får stöd att hitta den utbildning som passar dem bäst. Strategin anger riktningen och processen för arbetet framåt. Nu fortsätter arbetet med att ta fram handlingsplaner.

I juni beslutade rektor om strategin, som grundar sig på intervjuer med programdirektorer, grundutbildningsansvariga och handläggare, tillsammans med analyser av statistik, undersökningar och rapporter om unga vuxnas utbildningsval. Engagemanget för studentrekrytering på KI är stort och många vill se ökad transparens, mer samordning och tydligare prioriteringar.
– Behovet av stöd i studentrekrytering varierar mellan utbildningarna. Samtidigt lyfter många vikten av att hitta en balans mellan att synliggöra hela utbildningsutbudet och samtidigt kunna prioritera stöd inom studentrekrytering till de utbildningar som behöver det mest, säger Sara Gunningberg, projektledare för strategin och samordnare på avdelningen Utbildningsstöd.
Stort informationsflöde inför utbildningsval
Det framkom också att ett välinformerat utbildningsval är avgörande för studentens motivation och trivsel. Ju mindre information studenten har innan valet, desto större är risken att studenten påbörjar en utbildning som inte motsvarar förväntningarna, till exempel när det gäller innehåll, upplägg, eget ansvar eller framtida karriärmöjligheter.
– Att göra ett utbildningsval i dag är inte alltid enkelt. Unga möter ett stort informationsflöde och många möjligheter, samtidigt som de ofta känner osäkerhet inför framtiden och en känsla av utbytbarhet. Här behöver vi stödja studenterna genom att visa hur en utbildning på KI kan vara en bra investering i deras framtid, samtidigt som vi uppmuntrar studenterna att aktivt söka information och reflektera vilken utbildning som passar just för dem, fortsätter Sara Gunningberg.
Vikten av breddad rekrytering

Många av de som intervjuades betonade vikten att rekrytera studenter med olika bakgrunder, erfarenheter och perspektiv. Breddad rekrytering är inte bara ett lagkrav utan bidrar också till att höja kvaliteten på utbildningen, möta samhällets stora behov av kompetens och skapa en utbildning på lika villkor för alla.
– Arbetet är viktigt men också långsiktigt, eftersom utbildningsval påverkas av en rad faktorer som uppväxtförhållanden, ekonomiska förutsättningar samt normer och villkor i samhället, säger Sara Gunningberg.
Utöver en sammanhållen kommunikation om KI:s utbildningsutbud, en bredare rekrytering och stödja välinformerade utbildningsval, framhåller strategin även betydelsen av att lyfta fram förebilder inom KI och ta vara på samarbeten för att nå ut.
– KI arbetar redan idag med förebilder, genom till exempel digitala studentambassadörer och alumner. Det är ett viktigt sätt att visa den personliga sidan av KI – att bakom utbildningarna finns människor med olika berättelser. För unga vuxna, som värderar autenticitet högt, blir det ett sätt att relatera, inspireras och se att de själva kan höra hemma på KI, avslutar Sara Gunningberg.
Nästa steg
Nästa steg i arbetet är att ta fram handlingsplaner och ta fram en process för mål och prioriteringar, där utbildningarna får möjlighet att uttrycka sina behov och bidra med synpunkter.
Samtidigt utvecklas nybörjarenkäten för att få bättre insikt i nya studenters upplevelser och följa upp inriktningarna i strategin för studentrekrytering.

Hej Sofia Strömbergsson!
På vilka sätt kan en samlad rekryteringsstrategi stödja dig i din roll?
– För mig har det varit mycket värdefullt med välgrundad vägledning gällande annonsering och prioritering av medverkan på exempelvis mässor. Utifrån den vägledningen har vi valt bort medverkan i kanaler som sannolikt inte ger så stor utdelning, vilket känns som en optimering av resurser, säger Sofia Strömbergsson, programdirektor på logopedprogrammet.
– Ett annat viktigt stöd har varit att fördela insatserna på ett smart sätt. Jag kan i min roll, med hjälp av studenter och kollegor, fokusera på att beskriva målgruppen "potentiella logopedstudenter" och verksamhetsstödet ger oss stöd i att förpacka och presentera den informationen så att den bäst når just denna målgrupp, fortsätter Sofia Strömbergsson.
Logopedprogrammet var det program som ökade mest i antalet sökande inför hösten 2025. Hur ser behovet ut framöver inom studentrekrytering?
– Det är svårt att veta exakt vad som bidragit till den positiva förändringen för oss - det finns sannolikt flera förklaringar till det. Men vi hoppas att den positiva trenden håller i sig och vill förstås göra vad vi kan av rekryteringsinsatser för att hjälpa till på traven, fortsätter Sofia Strömbergsson.

Hej Lise-Lott Rydström!
Hur ser specialistsjuksköterske-programmens rekryteringbehov ut framåt?
– Söktrycket är varierande inom de elva programmen men genom att synas på olika plattformar, tidskrifter med mera så kan punktinsatser göras för olika program. Exempelvis så har vi nu fått hjälp att synliggöra Vård av äldre som har en ny utbildningsplan, det vill säga ett omarbetat program, säger Lise-Lott Rydström, programdirektor på specialistsjuksköterskeprogrammet.
Mer information
Om studentrekrytering
Studentrekrytering inkluderar strategiska och operativa insatser som syftar till att attrahera, informera och stödja presumtiva studenter till utbildning på grundnivå och avancerad nivå - från intresse till studiestart.